امروزه اغلب کسب و کارها مفاهیم پایهای سئو و اهمیت آن را درک کردهاند. با این حال وقتی بحث توسعه و اجرای یک استراتژی سئو
برای کسب و کار شما میشود، تنها ایجاد محتوا برای کلمات کلیدیِ که مشتریان شما به دنبال آن هستند، کاری دشوار و نادرست است.
استراتژی سئو چیست؟
استراتژی سئوی امروزی فرآیند سامان دادن به محتوای یک وبسایت بر اساس موضوعات آن است که به موتورهای جستجو مانند
گوگل کمک میکند. با بهینهسازی یک صفحهی وب بر مبنای موضوعات اول، شما میتوانید کلمات کلیدی طولانیِ مرتبط با این موضوع
را به خوبی رتبهبندی کنید.
در اینجا هشت مرحله وجود دارد که میتوانید مطمئن شوید که همهی مبانی سئو در سال ۲۰۱۸ پوشش داده شدهاند.
سپس الگوی برنامهریزی منحصربهفرد خود را در بخش سئو به دست آورید.
گام اول: فهرستی از موضوعات تهیه کنید
کلمات کلیدی قلب سئو هستند؛ اما آنها نقشِ گام اول در افزایش رتبهی شما را ایفا نمیکنند. گام اول برای شما داشتن یک فهرست
از موضوعاتی است که میخواهید از یک ماه به بعد پوشش دهید.
به عنوان قدم اول لیستی از ۱۰ (ده) کلمهی اول و عبارات مرتبط به آنها در زمینهی محصول یا خدمتی که ارائه میدهید را جمعآوری کنید.
از ابزار کلمات کلیدی گوگل (Google’s Keyword Tool) برای تعیین حجمِ جستجوی آنها و میزان تنوعی که لازم است تا برای
کسب و کار شما منطقی به نظر برسند، استفاده کنید.
در واقع شما در حال مرتبط کردن موضوعات سایت با کلیدواژههای کوتاه و پرکاربرد هستید اما در عین حال پست منحصربهفردی از وبلاگ را
به این کلمات کلیدی اختصاص نمیدهید.
اگر شما تنها شروع به بهینهسازی وبسایت خود برای جستجو میکنید، این کلمات کلیدی بسیار رقابتی هستند.
ما در یک دقیقه به شما خواهیم گفت که از این موضوعات چگونه استفاده کنید.
با در نظر گرفتن تعداد دفعات جستجو و میزان رقابت به عنوان معیاری برای اندازهگیری، فهرست خود را به ۱۰ تا ۱۵ کلمهی کلیدی
کوتاه که برای شما اهمیت دارند، محدود کنید. سپس این لیست را بر اساس اولویت و ارتباطی که با کسب و کار شما دارد، مرتب کنید.
هر یک از این کلمات کلیدی یک “ستون” نامیده میشود و به عنوان پشتیبان اصلی برای یک “خوشه” بزرگتر از کلمات کلیدی طولانی به
کار میرود که گام بعدی را برای ما فراهم خواهد کرد.
گام دوم: فهرستی از کلمات کلیدی طولانی بر اساس این موضوعات تهیه کنید
اینجا دقیقاً جایی است که شما شروع به بهینهسازی صفحات سایتتان برای کلمات کلیدی خاصی خواهید کرد.
برای هر ستونی که انتخاب کردهاید، از ابزار کلمات کلیدیتان برای تعیین پنج تا ده کلمهی کلیدی طولانی که از نظر مفهوم ارتباط دقیقتری
با کلمات کلیدی موضوع اصلی دارند، استفاده کنید.
برای مثال ما به طور معمول محتوایی برای موضوع “سئو” تولید میکنیم، اما هنوز هم برای اینکه تنها با این حروف مخففِ محبوب و پرکاربرد
رتبهی خوبی در گوگل به دست آوریم، کار دشواری در پیشرو داریم. ما همچنین ریسک رقابت با محتوای خود را با ایجاد صفحات متعدد
در نظر میگیریم؛ که همه همان کلیدواژهها را هدف قرار میدهند – و به طور بالقوه همان صفحه نتایج موتور جستجو را دنبال میکنند.
در نتیجه محتوایی برای هدایت جستجوی کلمات کلیدی، بهینهسازی تصاویر برای موتورهای جستجو، طراحی یک استراتژی سئو
(که شما در حال مطالعهی آن هستید) و دیگر زیرعنوانهای مرتبط به سئو ایجاد میکنیم.
از زیرعنوانها برای توضیح دادن پست وبلاگ یا ایدههایی مربوط به یک موضوع خاص در گام اول، استفاده کنید.
این زیرعنوانها را به ابزار جستجوی کلمات کلیدی متصل کنید تا کلمات کلیدی طولانی را در هر پست وبلاگی شناسایی کنید.
در مجموع این زیرعنوانها یک خوشه پدید میآورند. بنابراین اگر شما ۱۰ (ده) “ستون موضوع” دارید، آنها باید از یک
خوشه پنج تا دهتایی زیرعنوان پشتیبانی کنند. این الگوی جدید سئو “خوشه موضوعی” نامیده میشود و الگوریتمهای جدید
موتورهای جستجو برای اتصال کاربران با اطلاعاتی که به دنبال آن هستند، به این الگوی سئو وابسته است.
به این موضوع فکر کنید: هر چه محتوای شما اختصاصیتر باشد، نیاز مخاطبان شما اختصاصیتر خواهد بود و احتمال اینکه
بتوانید این ترافیک را به “لید” تبدیل کنید بیشتر است.
این روشی است که گوگل در وبسایتها از آن استفاده میکند. صفحاتی که در بین موضوعات کلی جستجو میشوند،
به عنوان بهترین پاسخ به جستجوی کاربر شناخته شده و رتبهی بهتری کسب خواهند کرد.
گام سوم: برای هر موضوع یک صفحه بسازید
وقتی شروع به تولید محتوا و تلاش برای افزایش رتبه در موتورهای جستجو میکنید رسیدن به صفحهای با رتبهی خوب به
واسطهی تعداد محدوی کلمهی کلید چیزی نزدیک به غیرممکن است.
۱۰ موضوعی را که در گام اول با آنها رتبهی خوبی کسب کردید را بیابید و در یک صفحه از وبسایت برای هر یک از آنها محتوایی
تولید کنید تا این صفحات را در سطح بالایی مشخص کرده باشید. برای این کار هم از کلمات کلیدی طولانی که با آنها برای هر خوشه
در گام دوم بالا آمدهاید، استفاده کنید.
مثال برای سئوی یک صفحه بر اساس ستونی از موضوعات میتواند سئو را در بخشهای مختصر که جستجوی کلمهی کلیدی،
بهینهسازی تصویر و دیگر زیرعنوانها را شناسایی میکند، توصیف کند. به هر یک از این ستونهای صفحه به عنوان جدولی از محتوا فکر کنید،
جایی که میتوانید به خوانندگان خود توضیح مختصری دربارهی زیرعنوانها بدهید و در پستهای وبلاگ به طور مشروح توضیح دهید.
فهرستی از کلمات کلیدی را به کار ببرید برای اینکه تعیین کنید چند تا “صفحه ستون” باید ایجاد کنید. در نهایت تعداد موضوعاتی
که بر اساس آن صفحات ستونی را ایجاد میکنید باید با تعداد محصولات، خدمات و مکانهایی که کسب و کار شما دارد، مطابق باشد.
این کار برای رونق کسب و کار و مشتریان شما آسانتر خواهد بود تا شما را در موتورهای جستجو پیدا کنند، فارغ از اینکه
چه کلمات کلیدی مورد استفاده قرار میگیرند. هر صفحهی وب باید محتوای مرتبط را برای آینده کسب و کار شما و مشتریانتان
داشته باشد و باید شامل عکس و لینک به صفحات سایت شما باشد تا تجربهی کار را بهبود بخشد.
در مورد این موضوع در گام چهارم صحبت خواهیم کرد.
گام چهارم: وبلاگ بسازید
وبلاگنویسی میتواند یک راه بینظیر برای رتبهبندی کلمات کلیدی و تعامل با کاربران وبسایت باشد.
به هر حال هر پست وبلاگ در یک صفحهی جدید از وبسایت میتواند به شما شانس دیگری برای رتبهبندی در موتورهای جستجو بدهد.
اگر کسب و کار شما در حال حاضر وبلاگی ندارد، یک وبلاگ برای آن بسازید. وبلاگ جایی است که شما دربارهی هر زیرعنوان
توضیح خواهید داد و در حقیقت گوگل شروع به نمایش محتوای تولیدی شما خواهد کرد.
زمانی که شروع به نوشتن پُستهای وبلاگ میکنید و خوشهی خود را پُر میکنید، باید سه کار را انجام دهید:
یکم- از یک کلمه کلیدی طولانی بیشتر از سه یا چهار بار در یک صفحه استفاده نکنید.
گوگل سابق بر این نمیتوانست تطبیق دقیق کلمهی کلیدی را در نظر بگیرد. در حقیقت بسیاری از موارد کلید واژهی شما میتواند
به عنوان پرچم قرمزی برای موتورهای جستجو باشد که در آن “سرشار از کلمات کلیدی” هستید. این میتواند منجر به جریمه شدن
وبسایت و کاهش رتبهی شما شود.
دوم- به “صفحه ستونی” که ایجاد کردهاید پیوند دهید. شما میتوانید این کار را به شکل برچسب در سیستم مدیریت محتوای
خود انجام دهید (CMS). یا به عنوان متن اصلی که در بدنهی مقاله نوشته شده است.
سوم- زمانی که یک پُست وبلاگ را منتشر میکنید از “صفحه ستونی” که این زیر عنوان را پشتیبانی میکند، به آن پیوند دهید.
مطلبی را در صفحهی اول خود پیدا کنید که این زیرعنوان را معرفی میکند و آن را به اینجا پیوند میدهد.
گام پنجم: برای توسعهی مرجع صفحه هر هفته وبلاگنویسی کنید
هر وبلاگ یا صفحهای که مینویسید، باید به یک “خوشه موضوع” تعلق داشته باشد. همچنین نوشتن راجع به موضوعاتی
که مشتریان شما به آنها اهمیت میدهند، ارزشمند است چرا که از نظر گوگل باعث توسعهی مرجع وبسایت شما خواهد شد.
این کار به گوگل سرنخی خواهد داد تا به دامنهی شما توجه بیشتری داشته باشد؛ زمانی که به موضوعات اصلی خود اضافه میکنید.
با در نظر داشتن این موضوع، حداقل هفتهای یکبار به وبلاگ خود اشاره کنید. اما به خاطر داشته باشید شما قبل از هر چیز برای مخاطبان
خود وبلاگنویسی میکنید و نه برای موتورهای جستجو. راجع به چیزهایی بنویسید که مخاطبان شما و/یا دورنمای آیندهتان به آن علاقه دارند،
مطمئن شوید که محتوای شما شامل کلمات کلیدی مرتبطی است که مناسب هستند و مخاطبان شما کمکم متوجه شده و روی آن کلیک میکنند.
به خاطر داشته باشید که همهی موضوعات از اهمیت یکسانی برخوردار نیستند و شما باید محتوایتان را بر اساس نیازهای شرکت اولویتبندی کنید.
بنابراین فهرستی از همهی صفحات مختلف وب که علاقمند هستید ایجاد کنید، تهیه کرده و آنها را رتبهبندی کنید. سپس برنامه بریزید
و برنامهای برای حمله به آن صفحات بسازید. فهرستتان را به روز نگه دارید و بر اساس اینکه کدام صفحات وب به شما کمک خواهند کرد
تا به بهترین شکل به اهداف کسب و کار خود برسید، اولویتبندی کنید.
گام ششم: یک برنامه لینکسازی طراحی کنید
مدل “خوشه موضوع” برای سئو در سال جاری مطرح میشود اما تنها راه کسب رتبهی بالاتر برای وبسایت شما نیست.
پنج گام اول ما به تاکتیکهای مورد استفاده سئو در صفحه اختصاص یافته بود. لینکسازی هدف اولیه برای سئوی خارج از صفحه
و عاملی مهم در نحوهی رتبهبندی وبسایت شما به وسیله موتورهای جستجواست.
لینکسازی چیست؟
لینکسازی فرآیند جذب لینکهای داخلی (که بکلینک هم نامیده میشوند) به وبسایت شما از هر وبسایت دیگری است.
به عنوان یک قانون کلی، وبسایت مبدا دارای بیشترین تاثیر بر روی صفحهی وبی خواهد بود که لینکسازی را انجام داده است.
زمانی را به بررسی تمام راههایی که میتوانید از طریق آن لینکهای ورودی را به وبسایت خود جذب کنید، اختصاص دهید.
با گامهای کوچک شروع کنید – شاید لازم باشد تا لینکهای خود را با دیگر کسب و کارهای محلی به اشتراک بگذارید.
تعدادی وبلاگ نوشته و آنها را روی توئیتر، فیسبوک، گوگلپلاس و لینکدین به اشتراک بگذارید. بلاگرهای دیگری را
به عنوان وبلاگنویس مهمان در نظر بگیرید تا بتوانید از طریق آنها به وبسایت خود لینک بدهید. راه عالی دیگر برای جذب
لینکهای ورودی این است که از وبلاگ خود برای پست کردن مقالات مربوط به رویدادهای فعلی یا اخبار استفاده کنید.
به این ترتیب شما از ارتباط با یک صنعت یا دیگر وبلاگنویسان در صنعت خود تصویری تهیه کردهاید.
گام هفتم: اخبار و روشهای سئوی وبسایت را دنبال کنید
فضای موتور جستجو همانند دورنمای کلی بازاریابی در حال تحول است. حفظ روندهای فعلی و بهترین تجربهها کار دشواری است،
اما چندین منبع آنلاین وجود دارد که به شما کمک خواهد کرد تا در جریان اخبار سئو و تغییراتی که ممکن است بر وبسایت شما
و استراتژی سئوی شما تاثیر بگذارد، باقی بمانید.
اینجا چند منبع برای سئو وجود دارد:
- SEOmoz
- SEOBook
- Search Engine Roundtable
- Search Engine Land
- همین وبلاگ!
گام هشتم: روند موفقیت سئوی وبسایت خود را اندازهگیری و ردیابی کنید
سئو به زمان و تلاش زیادی نیاز دارد. اگر شما نتوانید ثمرهی کار و تلاش خود را ببینید؛ چه اتفاقی میافتد؟
معیارهای بسیاری وجود دارد که شما میتوانید به صورت روزانه و ماهانه برای حفظ استراتژی سئوی خود آنها را دنبال کرده
و روند موفقیت خود را اندازه بگیرید. معیاری که باید نسبت به آن حساس باشید ترافیک طبیعی وبسایت شما
( ترافیکی که از موتورهای جستجو نشات میگیرد) است. به دنبال ابزاری بگردید که به شما اجازه میدهد حجم کل ترافیک طبیعی
را ردیابی کنید و مشخص کند که چگونه صفحات شما در زیر هر کلمهی کلیدی طولانی که صفحات شما هدف قرار دادهاند،
رتبهبندی میشوند.
SEMrus یک ابزار گزارشدهندهی عالی تنها برای این هدف است.
یک داشبورد ماهانه با استفاده از اکسل، صفحات گوگل یا یک بستهی تجزیه و تحلیل وب ایجاد کنید تا بتوانید بر میزان
ترافیک وبسایتتان که از طریق جستجوی طبیعی ایجاد میشود، نظارت کنید. همچنین دنبال کردن صفحات ایندکس شده،
لیدها، ROI، لینکهای داخلی، کلمات کلیدی و رتبهبندی حقیقی شما روی موتورهای جستجو میتواند به شما در تشخیص موفقیت
و شناسایی فرصتها کمک کند.
منبع:
https://blog.hubspot.com/marketing/seo-strategy?_ga=2.36902950.701978868.1552711213-1708055803.1552711213
برگردان: عاطفه کاشفی کیوان