بازاریابی دیجیتال را نمیتوان نادیده گرفت زیرا کسی در مورد تأثیر قدرتِ بازاریابی شک ندارد. یک فعالیت مؤثر بازاریابی و تبلیغاتی میتواند پاسخگوی نیازهای هر کسب و کار و افزایش تقاضا برای محصول یا خدمات باشد. امّا شرایط تغییر کرده و در حالی که هنوز هم نیاز به بازاریابی وجود دارد، مواردی که بازاریابی بیشترین تأثیر را بر آنها دارد، تغییر کرده است. اگر میخواهید جایی باشید که افراد حضور دارند، باید به صورت آنلاین فعال باشید. تأثیر فضای دیجیتال یا مجازی از سال ۱۹۹۰ تا به حال به طور پیوسته در حال رشد بوده، و اکنون، تنها چند دههی بعد، این محیط به یک محیط مجازی بزرگ برای اکثر قریب به اتفاق مردم کُرهی زمین تبدیل شده است. رسانههای اجتماعی، محتوایی که در جریان است و سهولت ایجاد یا مصرف محتوای دیجیتال، اینترنت را به جایی رساندهاند که باید باشد. بنابراین اگر بخواهید به صورت آنلاین به مخاطبین خود بازار عرضه کنید، چگونه باید این کار را انجام دهید؟ در این مقاله ما روشهای برتری که بازاریابهای دیجیتال باید بدانند یا در آن مهارت داشته باشند را بررسی میکنیم.
۱- احتمالاً فیسبوک در صدر باشد.
خبر خوب این است که فیسبوک هماکنون در سکّوی شمارهی یک در شبکههای اجتماعی در ایالات متحده قرار دارد، که ۴۱ درصد از کاربران آن بالای ۶۵ سال سن دارند. بنابراین برای بازاریابییی که اهداف جمعیتشناختی بزرگی را در نظر دارد، پلتفُرم بهتری وجود ندارد. از سوی دیگر فیسبوک در سال ۲۰۱۸ به دلیل نقض دادهها که ۱۴ میلیون کاربر را تحت تأثیر قرار داد با مشکلاتی روبهرو شد؛ از جمله حفظ اعتبار برای اینکه همچنان به عنوان جایگاهی برای کمپینهای انتخاباتی و تبلیغات سیاسی انتخاب شود؛ و کاهش محبوبیت آن نزد جمعیت جوان تا حدی که بسیاری از مردم احساس میکنند که رابطه بین مردم و فیسبوک در حال تغییر است. برای بازاریابهای دیجیتال آینده از آن جهت مهم است که باید نگاهی واقعبینانه داشته باشند که بازار هدف آنها چه کسی خواهد بود؛ چرا که فیسبوک ممکن است برای بعضی از کمپینها بسیار نامناسب باشد، به ویژه اینکه روندی روبه پایین مختص گروههای سنی جوانتر را ادامه میدهد. البته اشتباه نکنید، فیسبوک همچنان پُرکاربرد است و بسیاری از آمریکاییها همچنان به استفاده از آن ادامه میدهند، امّا با کسانی که برای آنها بازاریابی میکنید، صادق باشید و مطمئن شوید که مخاطبانِ آنها هنوز از فیسبوک استفاده میکنند در غیر اینصورت شما در هدفگذاری شبکهی اجتماعی اشتباه کردهاید.
۲- اینستاگرام

خوشبختانه برای فیسبوک، از زمانی که اینستاگرام را خرید، آنچه بزرگترین ریسک به شمار میرفت در حقیقت به هیچوجه تهدید محسوب نشد. یک شبکهی اجتماعی تصویر و ویدئو محور برای استفادهی آسانِ کاربران به منظور به اشتراک گذاشتن عکسها و ویدئوها از طریق تلفن همراهشان، بهینهسازی شده است. تلفن همراه همان چیزی که در حال حاضر رایجترین وسیله روی کُرهی زمین است و به سرعت به عنوان کامپیوتر انتخابی از سوی عموم در حال رشد است.
اینستاگرام پیش از این یک میلیارد کاربر را به دست آورده که یک دستاورد مؤثر است. این به آن معنی است که این یکی از روبه رشدترین پلتفُرمهای شبکههای اجتماعی است و شاید مهمتر از آن این است که بیشتر کاربران آن، افراد جوان زیر ۳۰ سال هستند همان چیزی که فیسبوک در حال از دست دادن آن است به دلیل شهرتش به عنوان رسانهای که مختص “افراد مُسن” است.
۳- استفاده از “چتبات” در حال افزایش است.
چتباتها فقط یک شکل تخصصی از نرمافزاری هستند که به عنوان یک “دربان مجازی” عمل میکند و با کاربران ارتباط برقرار میکند و به آنها در تحقق اهدافشان کمک میکند. چتباتها با انسانها به روشی طبیعی تعامل دارند، عمدتاً از طریق استفاده از پنجرههای چت، امّا تعاملات شفاهی هم ممکن است.
چتباتها در حال حاضر به طور گسترده در فیسبوک استفاده میشوند، به طوری که دهها هزار نفر برای اهداف مختلف از آن استفاده میکنند. همه چیز، از ارائهی گزارش آب و هوا گرفته تا خودکار کردن برخی از فعالیتهای پشتیبانی از مشتری را میتوان به راحتی با نرمافزاری پیچیده اداره کرد. باتها این امکان را به کاربران میدهد تا تعاملات موردنیاز را بدون اینکه از منابع انسانی محدود بیش از اندازه استفاده شود، به دست آورند. اثربخشی باتها در سال ۲۰۱۸ افزایش قابلتوجهی در استفاده را نشان میدهد، و این افزایش برای بازاریابی دیجیتالی در سال ۲۰۱۹ احتمالاً ادامه خواهد داشت.
۴- تولید ویدئو لازم است.

در مجموع ۷۳% از تمام آمریکاییها از یوتیوب استفاده میکنند. این به آن معنا است که بیش از نیمی از تمام آمریکاییها ویدئو تماشا میکنند و بسیاری از این ویدئوها در زمینهی خدمات بازاریابی دیجیتال ایجاد شدهاند. اگرچه یوتیوب ممکن است محبوبترین راه برای مصرف ویدئو، حتی محبوبتر از فیسبوک باشد، امّا شما میتوانید ویدئو را در فیسبوک یا هر یک از پلتفُرمهای رسانههای اجتماعی دیگر به همین منظور استفاده کنید. بازاریابی دیجیتال از طریق ویدئو جزو بهترین روشها است. بودجهبندی واقعی و فرآیند تولید ویدئو به خوبی تشریح شده و جاافتاده است، چرا که خود ویدئو یک رسانهی قرن بیستمی است. با این حال، در حال حاضر ویدئو کاملاً با معیارها و ارزشهای کاربران رسانههای دیجیتال تلفیق شده تا بتواند اطلاعات مفیدتری در مورد اینکه چگونه تلاشهای خاصی انجام میشوند، فراهم آورد. فرقی نمیکند که در حال ساخت ویدئو برای اینستاگرام، فیسبوک، یوتیوب یا حتی وبسایت خود باشید، ویدئو یک ابزار دیجیتال فوقالعاده مؤثر است. شما میتوانید اطلاعات زیادی دربارهی برند خود و شخصیت برند خود با فیلم ثبت و منتقل کنید. تا زمانی که به اصول تولید ویدئوی خوب پایبند هستید، میتوانید موفقیتهای چشمگیری کسب کنید.
۵- مورد مهم دیگر ویدئوی زنده است.
از آنجا که ویدئو یک ابزار ارزشمند است، یکی از سریعترین ستارگان در حالِ رشد در بازاریابی دیجیتال استفاده از ویدئوی زنده است. بخشی از این مربوط به افزایش گسترده خدماتِ در حالِ ارائه است؛ به لطف شبکههای اجتماعی مانند “Twitch” که به افراد اجازه میهد تا به راحتی بازی کنند یا حتی ابزارهایی مانند کنسول بازی سونی PS4 که با قابلیتهای پخش زنده که از پیش ساخته میشود، درون جعبه قرار دارد. پخش زنده همانطور که از نامش پیداست، خصوصاً برای بازاریابی دیجیتال زمانی که با بازاریابی از طریق افراد یا مکانهای تأثیرگذار ترکیب میشود، اهمیت پیدا میکند. فرقی نمیکند که نسل جدیدی از افراد تأثیرگذار در شبکههای اجتماعی در میان باشد یا منابع سنّتی، از جمله افراد مشهور، ورزشکاران و موسیقیدانان، داشتن یک ارتباط زنده با فردی که مستقیماً با نظرات تعامل داشته باشد، برای مخاطبان جذابیت زیادی دارد. در حال حاضر ارتباط مستقیم با افراد تأثیرگذار شکلی بسیار مفید از بازاریابی دیجیتال است. تعامل و در لحظه بودنِ ارتباط زنده به شرط اینکه درست و با فردِ مناسب انجام شود، بدون شک برای مخاطبان بسیار جذاب خواهد بود.
۶- داشتن محتوای خوب هنوز هم مهم است.
بازاریابی محتوا همچنان جزء اصلی بازاریابی دیجیتال است، با این حال در مورد نکات ظریف موجود در محتوا حساسیت وجود دارد. کیفیت محتوا همیشه مهم است امّا آنچه در حال حاضر اهمیت بیشتری پیدا کرده این است که نگاهِ عمیقتری به مخاطبان محتوا داشته باشیم. داشتن درک عمیقتر و پیچیدهتر از یک بازار هدف و توانایی هدف قرار دادن آن بازار به طور دقیقتر یک روند روبه افزایش در بازاریابی کارآمدتر است. اگرچه مخاطبانِ عمومی محتوا همیشه مهم بوده، هستند و خواهند بود، امّا داشتن مطالب تخصصی برای صنایع خاص یا متخصصان نیز میتوانند نتایج قابلتوجهی به بار آورد. به این ترتیب با بهبود تکنیکهای ارزیابی اثربخشی محتوا، بازاریابی محتوا را مرتبط نگه داشته و به جلو حرکت دهید.
۷- ایمیل بیش از حد معمول است.
ایمیل یک کانال ارتباطی اصلی است، با میلیاردها دلار هزینه هنوز از آن برای اهداف شخصی، تجاری، صنعتی، قانونی، علمی و دانشگاهی استفاده میکنند. به عبارت دیگر، ایمیل آمده تا بماند! و خودِ بازاریابی ایمیلی هم مهم است. با این حال بازاریابی ایمیلی در حال تحول است و ایمیلهای بازاریابی انبوه به اندازهی قبل مؤثر نیستند. هماکنون ترکیبی از اتوماسیون و از آن مهمتر، شخصیسازی است که بازاریابی ایمیلی را در سال ۲۰۱۹ مهم میسازد. زمانی که شما میتوانید بازاریابی ایمیلی خود را به چیزی خاص تبدیل کنید، مثل اینکه وقتی یک کاربر محصولی خاص را انتخاب می کند، میتوانید او را از طریق ارسال یک قیمت تبلیغاتی یا یک ویدئو نمایشی به ایمیل شخصی دنبال کنید، و این میتواند بسیار تأثیرگذار باشد. ایمیل اغلب محرک نهایی برای انگیزه دادن به عمل است، به خصوص زمانی که با تکنیکهای “بازاریابی مجدد” ترکیب میشود.
۸- تعامل از طریق “صدا” در حال افزایش است.

به لطف Siri، گوگل، الکسا و گروهی دیگر از ابزارهای هوشمند، تعامل کلامی با دستگاهها همچنان روبه افزایش است. حقیقت این است که صحبت کردن یک روش ترجیحی ساده برای تعامل است. و حالا این ماشینها در نهایت در پی این هستند که به همان استانداردی که افراد در جستجو کردن، خرید کردن و کشف چیزها در نظر دارند، برسند. با این حال این موضوع میتواند چالش جالبی باشد. برای مثال، انجام جستجوی صوتی، بسیار متفاوت از تایپ کردن است، به خصوص در نتایجی که نمایش داده میشود. زمانی که فرد یک جستجوی متنی انجام میدهد، یک صفحه از نتایج در همان زمان نمایش داده میشود. امّا وقتی کسی از یک دستگاه برای انجام جستجوی صوتی استفاده میکند و دستگاه به صورت شفاهی پاسخ میدهد، ممکن است تنها چند انتخاب داشته باشد و اغلب فقط یکی از انتخابها نظر مخاطب را تأمین میکند. این به آن معنا است که استفاده از “صدا” برای جستجو به رویکردی متفاوت نیاز دارد، امّا حوزهای از بازاریابی دیجیتال است که نباید نادیده گرفته شود؛ چرا که در حال حاضر افراد بیش از همیشه از آن استفاده میکنند. به عنوان مثال، ممکن است توضیحات متای یک وبسایت زمانی که شفاهی است، از نظر کلامی نیاز به بهینهسازی داشته باشد؛ نسبت به سبک خشکی که به شکل مستقیم در جستجوی متنی استفاده میشود.
نویسنده:
Clodagh O’Brien
برگردان: عاطفه کاشفی کیوان
منبع: https://digitalmarketinginstitute.com/blog/8-digital-marketing-trends-to-watch-out-for-in-2019