همه‌ی آنچه نیاز دارید تا در مورد نوشتن توضیحات متا بدانید

توضیحات متا علیرغم پُرکاربرد بودنش می‌تواند به ساده‌گی نادیده گرفته شود. هر چه محتوای بیشتری ایجاد کنید و بیشتر به بازاریابی داخلی ادامه دهید، بیشتر متوجه خواهید شد که توضیحات متا در ترافیک سایت شما چقدر اهمیت دارد و باعث می‌شود که شما انتظار داشته باشید تا محتوای شما موثر واقع شود.

توضیحات متا چیست؟

یک متا دیسکریپشن (توضیحات متا) شرحی کوتاه از متن است که در زیرِ لینک آبی در نتیجه‌ی موتور جستجو ظاهر می‌شود. این توصیف،  محتوای صفحه‌ی وب مرتبط با آن را خلاصه می‌کند و اگر‌چه عامل رتبه‌بندی رسمی در نتایج جستجوی گوگل نیست اما می‌تواند برای تشویق افراد به کلیک روی صفحه‌ی وب ویرایش شود.

توضیح  متا اساساً چیزی است که به فرد جستجوگر کمک می‌کند تا تصمیم بگیرد که آیا روی لینک یک مقاله یا صفحه‌ی وب کلیک کند یا خیر. یک توضیح متا به متقاعد کردن خوانندگان برای انتخاب سایت شما کمک می‌کند. و کلمات پُررنگ شده در یک متا – همان‌طور که در عکس زیر نشان داده شده است- نشان می‌دهد که کدام کلمات در جستجو با آن‌ها مطابقت دارند. خیلی پیچیده نیست؛ درسته؟

آیا واقعاً من به توضیح متا نیاز دارم؟

حالا که ما در یک صفحه هستیم و شما می‌دانید که توضیح متا چیست، اجازه دهید تا به یک سوال رایج دیگر پاسخ دهیم: آیا واقعاً به آن نیاز دارید؟ پاسخ کوتاه بله است. چرا؟

۱- افزایش نرخ کلیک و بازدید از طریق ظاهر شدن در نتایج موتورهای جستجو

ممکن است ۱۰ لینک آبی به ازای هر موتور جستجو  وجود داشته باشد؛ اما افراد روی همه‌ی آن‌ها به تعداد مساوی کلیک نمی‌کنند. هر چه نتایج بالاتر باشد، افراد بیشتری آن را می‌بینند و به نوبه‌ی خود روی آن کلیک می‌کنند. برای کسب نتایج خوب، شما به افرادی نیاز دارید که روی آن کلیک کنند. توضیحات متا فرصتی برای شما هستند تا مردم را اغوا کنید تا روی لینک شما کلیک کنند.

۲- به افراد مناسب، اطلاعات مناسب در زمان مناسب می‌دهد

اگر‌چه توضیحات متا به طور مستقیم رتبه‌ی شما را در گوگل تحت‌تاثیر قرار نمی‌دهند، اما می‌توانند برای شما مفید واقع شوند وقتی که افراد از جستجوی پیشرفته استفاده می‌کنند. این نوع جستجوها به جستجوگران امکان می‌دهد تا معیارهای بیشتری برای آن دسته از کلماتی که مد‌نظر دارند و می‌خواهند تا نتایج نیز شامل آن‌ها شوند، وارد کنند. این معیارها از جهت تاثیری که بر توضیحات متا دارند، شناخته شده‌اند؛ و در نتیجه می‌توانند تعیین کنند که آیا صفحه‌ی وب شما اصلاً نمایش داده شود یا خیر.

۳- افزایش بازدید از طریق شبکه‌های اجتماعی

گوگل تنها وب‌سایتی نیست که توضیحات متای شما را هنگامی که یک قطعه محتوا منتشر می‌کنید، نمایش می‌دهد. شبکه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک از آنچه یک “گرافِ باز” نامیده می شود برای ارائه‌ی مهم‌ترین اطلاعات در صفحه‌ی وب شما زمانی که آن را با مخاطبانِ خود به اشتراک می‌گذارید، استفاده می کنند. این گرافِ باز شامل یک توضیح متا است. به عبارت دیگر، توضیحات متای شما تنها ترافیک از طریق موتور جستجو را هدایت نمی‌کند (آنچه به عنوان ترافیک طبیعی نامیده می‌شود)—توضیح متا ترافیک شبکه‌های اجتماعی را هم هدایت می‌کند.

طول توضیحات متا

طول ایده‌آل برای توضیحات متای شما این است که چندان طولانی نباشد: نه بیشتر از ۱۶۰ کاراکتر با در نظر گرفتن فاصله‌ها. اما طول ایده‌آل نیز تا حدی در چند سال گذشته تغییر کرده است. در دسامبر سال ۲۰۱۷، متخصصان سئو در سراسر دنیا متوجه شدند که تعداد کاراکتر نتایج جستجوی متنی متا در نتایج صفحات جستجو تفاوت ایجاد می‌کند. نتایج به طور فزاینده‌ای در حال نشان دادن بیش از ۳۰۰ کاراکتر توضیحات متا است. بازاریابان متوجه این موضوع شدند و خود را با آن سازگار کردند، اما قبل از اینکه دنی سالیوان از طرف گوگل تغییراتی که در اصل انجام شده بود را تایید کرد:

اسنیپت جستجوی ما در حال حاضر به طور متوسط نسبت به هفته‌های اخیر کوتاه‌تر است، اگر‌چه کمی از تغییری که در دسامبر گذشته انجام دادیم، طولانی‌تر است. طول ثابتی برای اسنیپت وجود ندارد. طول بر اساس آنچه به نظر می‌رسد که می‌تواند مفید باشد، تغییر می‌کند.

برای انعکاس این دیدگاه در بالا، هیچ طول دقیقی برای توضیح متا وجود ندارد، زیرا طول نمایش داده شده به این بستگی دارد که گوگل هر توضیح را تا چه اندازه مفید تشخیص می‌دهد.

اگر‌چه ماندن بین ۱۵۵ تا ۱۶۰ کاراکتر به شما اطمینان خواهد داد که توضیح متای شما به سه نقطه تقلیل نخواهد یافت (در مورد این موضوع در بخش بعد بیشتر یاد خواهید گرفت).

نمونه‌هایی از توضیح متا

همان‌طور که یک طول متای دقیق وجود ندارد، یک توضیج متای بی‌نقص هم وجود ندارد. آنچه در متای خود می‌نویسید، بطور کامل به موضوع مقاله‌تان، پست بلاگ یا صفحه‌ی وب بستگی دارد. البته فقط به این دلیل که چنین چیزی به عنوان یک متای بی‌نقص وجود ندارد، به این معنی نیست که نمونه‌های خوبی برای چگونه نوشتن‌تان وجود نداشته باشد. در اینجا چند نمونه‌ی متا شرح داده می‌شود—خوب و بد.

توضیحات متای خوب

۱- کل کلمه‌ی کلیدی در متا گنجانده شده است.

کلمه‌ی کلیدی: “چگونه یک درخت بکاریم”

این توضیحات یک عامل رتبه‌بندی رسمی در نتایج جستجوی گوگل نیستند، به این معنی که آن چیزی که شما در اینجا می‌گذارید بطور مستقیم بر رتبه‌بندی شما تاثیر نمی‌گذارد. با این حال، آن‌ها بر نحوه‌ی دریافت چند کلیک که بر روی رتبه‌ی شما تاثیر می‌گذارند، اثر دارند. گنجاندن کلمه‌ی کلیدی شما در توضیح متا می‌تواند به افراد بگوید که صفحه‌ی وب شما به درستی به سوال آن‌ها پاسخ می‌دهد.

۲- توضیح متا پاسخ یک سوال است.

کلمه‌ی کلیدی: “بهترین زمانِ کاشت یک درخت”

در حالی که برخی توضیحات متای خوب، کل کلمه‌ی کلیدی را برای جلب توجه افراد قرار می‌دهند، دیگران می‌توانند این کار را با اضافه کردن یک جزء از آن حرفه‌ی خاص برای ترغیب مخاطبان خود به یادگیری بیشتر انجام دهند. در مثال بالا، خوانندگان می‌دانند که پاسخ مربوط به فصل است، اما آن ها هنوز نمی‌دانند که کدام فصل برای کاشت بهتر است.

توضیحات متای بد

توضیحات متا، زمانی که خیلی سخت است که بتوان آن را دنبال کرد.

کلمه‌ی کلیدی: “چگونه یک درخت بکاریم”

توضیح متا شبیه به نمونه‌ی ‌بالا که به ساده‌گی استفاده می‌شوند نمی‌توانند از زمان هوشمندانه استفاده کنند—منظور زمان کوتاهی است که آن‌ها باید خواننده را قانع کنند تا روی محتوای آن‌ها کلیک کند. در مثال بالا، متن با “اصل قدیمی” آغاز می‌شود، اما به سختی می‌توان ارتباطی که با نحوه‌ی کاشت یک درخت دارد را درک کرد.

۲- توضیح متا طولانی‌تر از آن است که بتواند به طور کامل ظاهر شود.

کلمه‌ی کلیدی: “بهترین زمانِ کاشت یک درخت”

این یکی از معمول‌ترین بدشانسی‌های سئو است و بسیاری از اوقات از کنترل ما خارج می شوند. اگر توضیح متای شما خیلی طولانی به نظر می‌رسد، ممکن است حذف شود و انتهای آن با یک علامت (“…”) جایگزین شده و می‌تواند در علاقه‌مند کردن جستجو‌گران به کلیک کردن، برای شما یک منفعت محسوب شود. به یاد داشته باشید که بین ۱۵۵ تا ۱۶۰ کاراکتر یا کمتر (با در نظر گرفتن فاصله‌ها) بهترین حالت است.

انتخاب یک توضیح متا مطابق با سئو

برای هر بلاگ، صفحه‌ی وب و هر قطعه‌ای که می‌نویسیم، بهترین روش ایجاد یک توضیح متای متناسب با نوشته است. حالا که می‌دانید چرا باید متا بنویسید، اینجا با چگونکی آن آشنا می‌شوید.

۱- محتوای متقاعدکننده بنویسید.

یک جمله‌ی کوتاه برای نشان دادن محتوا بنویسید یا به فردِ جستجوگر بگویید که چرا آن‌ها باید پست شما را بخوانند. در صورت نیاز به آن‌ها فرصت خوبی برای کلیک کردن و خواندن پست خود بدهید. این فرصتی است تا شما آنچه را دارید به آن‌ها ارائه دهید: محتوای آموزنده و ارزشمند.

۲- از یک یا دو کلمه‌ی کلیدی در توضیح متا استفاده کنید.

ممکن است شما در حال حاضر کلمات کلیدی را در یک کپی از فایل متنِ صفحه‌ی ‌وب و عنوان داشته باشید. اما توضیح متا نیز باید در‌برگیرنده‌ی کلمات کلیدی باشد که به توصیف محتوایِ صفحه‌ی وب کمک می‌کند. تنها بر یک یا دو کلید واژه منحصر‌به‌فرد در توضیح متا برای هر صفحه‌ی وب که منتشر می‌کنید، تمرکز کنید. این کلمات کلیدی را در هر جایی که می‌توانید به کار نبرید– مطمئن شوید که آن‌ها به طور طبیعی مناسب هستند و به توضیح آنچه مردم انتظار دارند تا با کلیک بر روی لینک شما ببینند، کمک می‌کنند.

۳- ۱۵۵ تا ۱۶۰ کاراکتر را هدف قرار دهید.

می‌دانم که گفتم تعداد کاراکترهای تشکیل دهنده‌ی توضیح متای شما مهم است. اما زمانی که این متا نمایش داده می‌شود، رتبه‌بندی گوگل از طریق تعداد کاراکترها اندازه گیری نمی‌شود—به وسیله‌ی پیکسل اندازه‌گیری می‌شود. یعنی بعد از یک عرض مشخص، یک متا را قطع می‌کند. به همین دلیل است که ما می‌گوییم بین ۱۵۵ تا ۱۶۰ کاراکتر معیاری برای پیروی به بازاریابان می‌دهد.

۴- نویسه‌های “-” را حذف کنید.

علائم (&)، (+)، (-) و دیگر کاراکترهای خاص ممکن است در صفحه‌ی کامپیوتر شما خوب ظاهر شوند، اما موتورهای جستجو به راحتی این نشانه‌ها را نمی‌خوانند. این‌ها به عنوان کاراکترهای غیر‌الفبایی شناخته می‌شوند؛ و شما باید از استفاده از آن‌ها در توضیح متای خود اجتناب کنید. برخی از آن‌ها در نتایج جستجویی که شما در نظر دارید، ظاهر نمی‌شوند. بقیه می‌توانند تمام قسمت های اسنیپت را خراب کنند: هر زمان که کوتیشن‌مارک در توضیح متا به کار می‌رود، برای مثال، گوگل آن را از نتیجه‌ی جستجو حذف می‌کند. برای جمع‌بندی یک توضیح متای واقعاً قدرتمند، کلمات نهایی را به گوگل واگذار می‌کنم:

“از توصیفات کیفی استفاده کنید—دقت کنید که توضیحات شما واقعاً توصیفی هستند. چرا‌که توضحات متا در صفحاتی که کاربر می‌بیند، نمایش داده نمی‌شود، به همین دلیل اجازه می‌دهد تا محتوا از دست برود. اما توضیحات با کیفیت بالا می‌تواند در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده شود، و راهی مطمئن برای بهبود کیفیت و کمیت ترافیک جستجوی شما باشد.”- گوگل.

استثنا!

همان‌طور که بزرگ‌تر می‌شوم—و عاقل‌تر، امیدوارم—متوجه می‌شوم یک استثنا برای هر قانون وجود دارد. توضیحات متا تفاوتی با هم ندارند. همان‌طور که در بالا اشاره شد، منطق متعارف موافق است با اینکه عاقلانه است تا شرحی خوب برای هر صفحه‌ی داده شده، بنویسد. اما برای صفحات وبی که سه یا چند کلمه‌ی کلیدی مهم را هدف قرار می‌دهند، مطابق با توصیه‌ی MOZ بهترین شرط شما این است که اجازه دهید تا هوش مصنوعی گوگل، متنی را که فکر می‌کند بیشتر به یک شرح متا مربوط است را استخراج کند. به هر حال شما نمی‌توانید  به هر سه کلمه‌ی کلیدی بطور هم‌زمان در یک متا بپردازید، و همیشه این ریسک وجود دارد که گوگل اهمیت ‌ندهد که شما چه چیزی را در سیستم مدیریتِ محتوای مربوط به باکس توضیح متای خودتان قرار داده‌اید.

اگر یک صفحه دارید که چندین مقاله را فهرست می‌کند (فکر کنید یک وبلاگ یا یک آرشیو خبرنامه داشته باشید، یا اگر از تجارت الکترونیک استفاده می‌کنید)، ممکن است بتوان از توضیح متا صرف‌نظر کرد. زمانی که شک دارید، زمان خود را صرف نوشتن یک یا دو جمله کنید و مطمئن شوید که افرادِ درست، اطلاعات صحیح را از شما، در زمان مناسب خواهند یافت.

نویسنده: Bridget Deutz

برگردان: عاطفه کاشفی کیوان

منبع: https://blog.hubspot.com/marketing/meta-descriptions

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *