هشت روش بازاریابی دیجیتال که در سال ۲۰۱۹ مورد استفاده قرار خواهند گرفت

بازاریابی دیجیتال را نمی‌توان نادیده گرفت زیرا کسی در مورد تأثیر قدرتِ بازاریابی شک ندارد. یک فعالیت مؤثر بازاریابی و تبلیغاتی می‌تواند پاسخگوی نیازهای هر کسب و کار و افزایش تقاضا برای محصول یا خدمات باشد. امّا شرایط تغییر کرده و در حالی که هنوز هم نیاز به بازاریابی وجود دارد، مواردی که بازاریابی بیش‌ترین تأثیر را بر آن‌‌ها دارد، تغییر کرده است. اگر می‌خواهید جایی باشید که افراد حضور دارند، باید به صورت آنلاین فعال باشید. تأثیر فضای دیجیتال یا مجازی از سال ۱۹۹۰ تا به حال به طور پیوسته در حال رشد بوده، و اکنون، تنها چند دهه‌‌ی بعد، این محیط به یک محیط مجازی بزرگ برای اکثر قریب به اتفاق مردم کُره‌ی زمین تبدیل شده است. رسانه‌های اجتماعی، محتوایی که در جریان است و سهولت ایجاد یا مصرف محتوای دیجیتال، اینترنت را به جایی رسانده‌اند که باید باشد. بنابراین اگر بخواهید به صورت آنلاین به مخاطبین خود بازار عرضه کنید، چگونه باید این کار را انجام دهید؟ در این مقاله ما روش‌های برتری که بازاریاب‌های دیجیتال باید بدانند یا در آن مهارت داشته باشند را بررسی می‌کنیم.

۱- احتمالاً فیس‌بوک در صدر باشد.

خبر خوب این است که فیس‌بوک هم‌اکنون در سکّوی شماره‌ی یک در شبکه‌های اجتماعی در ایالات متحده قرار دارد، که ۴۱ درصد از کاربران آن بالای ۶۵ سال سن دارند. بنابراین برای بازاریابی‌یی که اهداف جمعیت‌شناختی بزرگی را در نظر دارد، پلت‌فُرم بهتری وجود ندارد. از سوی دیگر فیس‌بوک در سال ۲۰۱۸ به دلیل نقض داده‌ها که ۱۴ میلیون کاربر را تحت تأثیر قرار داد با مشکلاتی روبه‌رو شد؛ از جمله حفظ اعتبار برای اینکه همچنان به عنوان جایگاهی برای کمپین‌های انتخاباتی و تبلیغات سیاسی انتخاب شود؛ و کاهش محبوبیت آن نزد جمعیت جوان تا حدی که بسیاری از مردم احساس می‌کنند که رابطه بین مردم و فیس‌بوک در حال تغییر است. برای بازاریاب‌های دیجیتال آینده از آن جهت مهم است که باید نگاهی واقع‌بینانه داشته باشند که بازار هدف آن‌ها چه کسی خواهد بود؛ چرا که فیس‌بوک ممکن است برای بعضی از کمپین‌ها بسیار نامناسب باشد، به ویژه اینکه روندی روبه‌ پایین مختص گروه‌های سنی جوان‌تر را ادامه می‌دهد. البته اشتباه نکنید، فیس‌بوک همچنان پُرکاربرد است و بسیاری از آمریکایی‌ها همچنان به استفاده از آن ادامه می‌دهند، امّا با کسانی که برای آن‌ها بازاریابی می‌کنید، صادق باشید و مطمئن شوید که مخاطبانِ آن‌ها هنوز از فیس‌بوک استفاده می‌کنند در غیر‌ این‌صورت شما در هدف‌گذاری شبکه‌ی اجتماعی اشتباه کرده‌اید.

۲- اینستاگرام

خوشبختانه برای فیس‌بوک، از زمانی که اینستاگرام را خرید، آنچه بزرگترین ریسک به شمار می‌رفت در حقیقت به هیچ‌وجه تهدید محسوب نشد. یک شبکه‌ی اجتماعی تصویر و ویدئو محور برای استفاده‌ی آسانِ کاربران به منظور به اشتراک گذاشتن عکس‌ها و ویدئو‌ها از طریق تلفن همراه‌شان، بهینه‌سازی شده است. تلفن همراه همان چیزی که در حال حاضر رایج‌ترین وسیله روی کُره‌ی ‌زمین است و به سرعت به عنوان کامپیوتر انتخابی از سوی عموم در حال رشد است.

اینستاگرام پیش از این یک میلیارد کاربر را به دست آورده که یک دستاورد مؤثر است. این به آن معنی است که این یکی از روبه رشدترین پلت‌فُرم‌های شبکه‌‌های اجتماعی است و شاید مهم‌تر از آن این است که بیشتر کاربران آن، افراد جوان زیر ۳۰ سال هستند همان چیزی که فیس‌بوک در حال از دست دادن آن است به دلیل شهرتش به عنوان رسانه‌ای که مختص “افراد مُسن” است.

۳- استفاده از “چت‌بات‌” در حال افزایش است.

چت‌بات‌ها فقط یک شکل تخصصی از نرم‌افزاری هستند که به عنوان یک “دربان مجازی” عمل می‌کند و با کاربران ارتباط برقرار می‌کند و به آن‌ها در تحقق اهداف‌شان کمک می‌کند. چت‌بات‌ها با انسان‌ها به روشی طبیعی تعامل دارند، عمدتاً از طریق استفاده از پنجره‌های چت، امّا تعاملات شفاهی هم ممکن است.

چت‌بات‌ها در حال حاضر به طور گسترده در فیس‌بوک استفاده می‌شوند، به طوری که ده‌ها هزار نفر برای اهداف مختلف از آن استفاده می‌کنند. همه چیز، از ارائه‌ی گزارش آب و هوا گرفته تا خودکار کردن برخی از فعالیت‌های پشتیبانی از مشتری را می‌توان به راحتی با نرم‌افزاری پیچیده اداره کرد. بات‌ها این امکان را به کاربران می‌دهد تا تعاملات موردنیاز را بدون اینکه از منابع انسانی محدود بیش از اندازه استفاده شود، به دست آورند. اثربخشی بات‌ها در سال ۲۰۱۸ افزایش قابل‌توجهی در استفاده را نشان می‌دهد، و این افزایش برای بازاریابی دیجیتالی در سال ۲۰۱۹ احتمالاً ادامه خواهد داشت.

۴- تولید ویدئو لازم است.

در مجموع ۷۳% از تمام آمریکایی‌ها از یوتیوب استفاده می‌کنند. این به آن معنا است که بیش از نیمی از تمام آمریکایی‌ها ویدئو تماشا می‌کنند و بسیاری از این ویدئو‌ها در زمینه‌ی خدمات بازاریابی دیجیتال ایجاد شده‌اند. اگرچه یوتیوب ممکن است محبوب‌ترین راه برای مصرف ویدئو، حتی محبوب‌تر از فیس‌بوک باشد، امّا شما می‌توانید ویدئو را در فیس‌بوک یا هر یک از پلت‌فُرم‌های رسانه‌های اجتماعی دیگر به همین منظور استفاده کنید. بازاریابی دیجیتال از طریق ویدئو جزو بهترین روش‌ها است. بودجه‌بندی واقعی و فرآیند تولید ویدئو به خوبی تشریح شده و جاافتاده است، چرا که خود ویدئو یک رسانه‌ی قرن بیستمی است. با این حال، در حال حاضر ویدئو کاملاً با معیارها و ارزش‌های کاربران رسانه‌های دیجیتال تلفیق شده تا بتواند اطلاعات مفیدتری در مورد اینکه چگونه تلاش‌های خاصی انجام می‌شوند، فراهم آورد. فرقی نمی‌کند که در حال ساخت ویدئو برای اینستاگرام، فیس‌بوک، یوتیوب یا حتی وب‌سایت خود باشید، ویدئو یک ابزار دیجیتال فوق‌العاده مؤثر است. شما می‌توانید اطلاعات زیادی درباره‌ی برند خود و شخصیت برند خود با فیلم ثبت و منتقل کنید. تا زمانی که به اصول تولید ویدئوی خوب پای‌بند هستید، می‌توانید موفقیت‌های چشم‌گیری کسب کنید.

۵- مورد مهم دیگر ویدئوی زنده است.

از آنجا که ویدئو یک ابزار ارزشمند است، یکی از سریع‌ترین ستارگان در حالِ رشد در بازاریابی دیجیتال استفاده از ویدئوی زنده است. بخشی از این مربوط به افزایش گسترده خدماتِ در حالِ ارائه است؛ به لطف شبکه‌های اجتماعی مانند “Twitch” که به افراد اجازه می‌هد تا به راحتی بازی کنند یا حتی ابزارهایی مانند کنسول بازی سونی PS4 که با قابلیت‌های پخش زنده که از پیش ساخته می‌شود، درون جعبه قرار دارد. پخش زنده همان‌طور که از نامش پیداست، خصوصاً برای بازاریابی دیجیتال زمانی که با بازاریابی از طریق افراد یا مکان‌های تأثیرگذار ترکیب می‌شود، اهمیت پیدا می‌کند. فرقی نمی‌کند که نسل جدیدی از افراد تأثیر‌گذار در شبکه‌های اجتماعی در میان باشد یا منابع سنّتی، از جمله افراد مشهور، ورزشکاران و موسیقی‌دانان، داشتن یک ارتباط زنده با فردی که مستقیماً با نظرات تعامل داشته باشد، برای مخاطبان جذابیت زیادی دارد. در حال حاضر ارتباط مستقیم با افراد تأثیر‌گذار شکلی بسیار مفید از بازاریابی دیجیتال است. تعامل و در لحظه بودنِ ارتباط زنده به شرط اینکه درست و با فردِ مناسب انجام شود، بدون شک برای مخاطبان بسیار جذاب خواهد بود.

۶- داشتن محتوای خوب هنوز هم مهم است.

بازاریابی محتوا همچنان جزء اصلی بازاریابی دیجیتال است، با این حال در مورد نکات ظریف موجود در محتوا حساسیت وجود دارد. کیفیت محتوا همیشه مهم است امّا آنچه در حال حاضر اهمیت بیشتری پیدا کرده این است که نگاهِ عمیق‌تری به مخاطبان محتوا داشته باشیم. داشتن درک عمیق‌تر و پیچیده‌تر از یک بازار هدف و توانایی هدف قرار دادن آن بازار به طور دقیق‌تر یک روند روبه افزایش در بازاریابی کارآمدتر است. اگر‌چه مخاطبانِ عمومی محتوا همیشه مهم بوده، هستند و خواهند بود، امّا داشتن مطالب تخصصی برای صنایع خاص یا متخصصان نیز می‌توانند نتایج قابل‌توجهی به بار آورد. به این ترتیب با بهبود تکنیک‌های ارزیابی اثربخشی محتوا، بازاریابی محتوا را مرتبط نگه داشته و به جلو حرکت دهید.

۷- ایمیل بیش از حد معمول است.

ایمیل یک کانال ارتباطی اصلی است، با میلیاردها دلار هزینه هنوز از آن برای اهداف شخصی، تجاری، صنعتی، قانونی، علمی و دانشگاهی استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر، ایمیل آمده تا بماند! و خودِ بازاریابی ایمیلی هم مهم است. با این حال بازاریابی ایمیلی در حال تحول است و ایمیل‌های بازاریابی انبوه به اندازه‌ی قبل مؤثر نیستند. هم‌اکنون ترکیبی از اتوماسیون و از آن مهم‌تر، شخصی‌سازی است که بازاریابی ایمیلی را در سال ۲۰۱۹ مهم می‌سازد. زمانی که شما می‌توانید بازاریابی ایمیلی خود را به چیزی خاص تبدیل کنید، مثل اینکه وقتی یک کاربر محصولی خاص را انتخاب می کند، می‌توانید او را از طریق ارسال یک قیمت تبلیغاتی یا یک ویدئو نمایشی به ایمیل شخصی دنبال کنید، و این می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد. ایمیل اغلب محرک نهایی برای انگیزه دادن به عمل است، به خصوص زمانی که با تکنیک‌های “بازاریابی مجدد” ترکیب می‌شود.

۸- تعامل از طریق “صدا” در حال افزایش است.

به لطف Siri، گوگل، الکسا و گروهی دیگر از ابزارهای هوشمند، تعامل کلامی با دستگاه‌ها همچنان رو‌به افزایش است. حقیقت این است که صحبت کردن یک روش ترجیحی ساده برای تعامل است. و حالا این ماشین‌ها در نهایت در پی این هستند که به همان استانداردی که افراد در جستجو کردن، خرید کردن و کشف چیزها در نظر دارند، برسند. با این حال این موضوع می‌تواند چالش جالبی باشد. برای مثال، انجام جستجوی صوتی، بسیار متفاوت از تایپ کردن است، به خصوص در نتایجی که نمایش داده می‌شود. زمانی که فرد یک جستجوی متنی انجام می‌دهد، یک صفحه‌ از نتایج در همان زمان نمایش داده می‌شود. امّا وقتی کسی از یک دستگاه برای انجام جستجوی صوتی استفاده می‌کند و دستگاه به صورت شفاهی پاسخ می‌دهد، ممکن است تنها چند انتخاب داشته باشد و اغلب فقط یکی از انتخاب‌ها نظر مخاطب را تأمین می‌کند. این به آن معنا است که استفاده از “صدا” برای جستجو به رویکردی متفاوت نیاز دارد، امّا حوزه‌ای از بازاریابی دیجیتال است که نباید نادیده گرفته شود؛ چرا‌ که در حال حاضر افراد بیش از همیشه از آن استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، ممکن است توضیحات متای یک وب‌سایت زمانی که شفاهی است، از نظر کلامی نیاز به بهینه‌سازی داشته باشد؛ نسبت به سبک خشکی که به شکل مستقیم در جستجوی متنی استفاده می‌شود.

نویسنده:
Clodagh O’Brien

برگردان: عاطفه کاشفی کیوان

منبع: https://digitalmarketinginstitute.com/blog/8-digital-marketing-trends-to-watch-out-for-in-2019

همه‌ی آنچه نیاز دارید تا در مورد نوشتن توضیحات متا بدانید

توضیحات متا علیرغم پُرکاربرد بودنش می‌تواند به ساده‌گی نادیده گرفته شود. هر چه محتوای بیشتری ایجاد کنید و بیشتر به بازاریابی داخلی ادامه دهید، بیشتر متوجه خواهید شد که توضیحات متا در ترافیک سایت شما چقدر اهمیت دارد و باعث می‌شود که شما انتظار داشته باشید تا محتوای شما موثر واقع شود.

توضیحات متا چیست؟

یک متا دیسکریپشن (توضیحات متا) شرحی کوتاه از متن است که در زیرِ لینک آبی در نتیجه‌ی موتور جستجو ظاهر می‌شود. این توصیف،  محتوای صفحه‌ی وب مرتبط با آن را خلاصه می‌کند و اگر‌چه عامل رتبه‌بندی رسمی در نتایج جستجوی گوگل نیست اما می‌تواند برای تشویق افراد به کلیک روی صفحه‌ی وب ویرایش شود.

توضیح  متا اساساً چیزی است که به فرد جستجوگر کمک می‌کند تا تصمیم بگیرد که آیا روی لینک یک مقاله یا صفحه‌ی وب کلیک کند یا خیر. یک توضیح متا به متقاعد کردن خوانندگان برای انتخاب سایت شما کمک می‌کند. و کلمات پُررنگ شده در یک متا – همان‌طور که در عکس زیر نشان داده شده است- نشان می‌دهد که کدام کلمات در جستجو با آن‌ها مطابقت دارند. خیلی پیچیده نیست؛ درسته؟

آیا واقعاً من به توضیح متا نیاز دارم؟

حالا که ما در یک صفحه هستیم و شما می‌دانید که توضیح متا چیست، اجازه دهید تا به یک سوال رایج دیگر پاسخ دهیم: آیا واقعاً به آن نیاز دارید؟ پاسخ کوتاه بله است. چرا؟

۱- افزایش نرخ کلیک و بازدید از طریق ظاهر شدن در نتایج موتورهای جستجو

ممکن است ۱۰ لینک آبی به ازای هر موتور جستجو  وجود داشته باشد؛ اما افراد روی همه‌ی آن‌ها به تعداد مساوی کلیک نمی‌کنند. هر چه نتایج بالاتر باشد، افراد بیشتری آن را می‌بینند و به نوبه‌ی خود روی آن کلیک می‌کنند. برای کسب نتایج خوب، شما به افرادی نیاز دارید که روی آن کلیک کنند. توضیحات متا فرصتی برای شما هستند تا مردم را اغوا کنید تا روی لینک شما کلیک کنند.

۲- به افراد مناسب، اطلاعات مناسب در زمان مناسب می‌دهد

اگر‌چه توضیحات متا به طور مستقیم رتبه‌ی شما را در گوگل تحت‌تاثیر قرار نمی‌دهند، اما می‌توانند برای شما مفید واقع شوند وقتی که افراد از جستجوی پیشرفته استفاده می‌کنند. این نوع جستجوها به جستجوگران امکان می‌دهد تا معیارهای بیشتری برای آن دسته از کلماتی که مد‌نظر دارند و می‌خواهند تا نتایج نیز شامل آن‌ها شوند، وارد کنند. این معیارها از جهت تاثیری که بر توضیحات متا دارند، شناخته شده‌اند؛ و در نتیجه می‌توانند تعیین کنند که آیا صفحه‌ی وب شما اصلاً نمایش داده شود یا خیر.

۳- افزایش بازدید از طریق شبکه‌های اجتماعی

گوگل تنها وب‌سایتی نیست که توضیحات متای شما را هنگامی که یک قطعه محتوا منتشر می‌کنید، نمایش می‌دهد. شبکه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک از آنچه یک “گرافِ باز” نامیده می شود برای ارائه‌ی مهم‌ترین اطلاعات در صفحه‌ی وب شما زمانی که آن را با مخاطبانِ خود به اشتراک می‌گذارید، استفاده می کنند. این گرافِ باز شامل یک توضیح متا است. به عبارت دیگر، توضیحات متای شما تنها ترافیک از طریق موتور جستجو را هدایت نمی‌کند (آنچه به عنوان ترافیک طبیعی نامیده می‌شود)—توضیح متا ترافیک شبکه‌های اجتماعی را هم هدایت می‌کند.

طول توضیحات متا

طول ایده‌آل برای توضیحات متای شما این است که چندان طولانی نباشد: نه بیشتر از ۱۶۰ کاراکتر با در نظر گرفتن فاصله‌ها. اما طول ایده‌آل نیز تا حدی در چند سال گذشته تغییر کرده است. در دسامبر سال ۲۰۱۷، متخصصان سئو در سراسر دنیا متوجه شدند که تعداد کاراکتر نتایج جستجوی متنی متا در نتایج صفحات جستجو تفاوت ایجاد می‌کند. نتایج به طور فزاینده‌ای در حال نشان دادن بیش از ۳۰۰ کاراکتر توضیحات متا است. بازاریابان متوجه این موضوع شدند و خود را با آن سازگار کردند، اما قبل از اینکه دنی سالیوان از طرف گوگل تغییراتی که در اصل انجام شده بود را تایید کرد:

اسنیپت جستجوی ما در حال حاضر به طور متوسط نسبت به هفته‌های اخیر کوتاه‌تر است، اگر‌چه کمی از تغییری که در دسامبر گذشته انجام دادیم، طولانی‌تر است. طول ثابتی برای اسنیپت وجود ندارد. طول بر اساس آنچه به نظر می‌رسد که می‌تواند مفید باشد، تغییر می‌کند.

برای انعکاس این دیدگاه در بالا، هیچ طول دقیقی برای توضیح متا وجود ندارد، زیرا طول نمایش داده شده به این بستگی دارد که گوگل هر توضیح را تا چه اندازه مفید تشخیص می‌دهد.

اگر‌چه ماندن بین ۱۵۵ تا ۱۶۰ کاراکتر به شما اطمینان خواهد داد که توضیح متای شما به سه نقطه تقلیل نخواهد یافت (در مورد این موضوع در بخش بعد بیشتر یاد خواهید گرفت).

نمونه‌هایی از توضیح متا

همان‌طور که یک طول متای دقیق وجود ندارد، یک توضیج متای بی‌نقص هم وجود ندارد. آنچه در متای خود می‌نویسید، بطور کامل به موضوع مقاله‌تان، پست بلاگ یا صفحه‌ی وب بستگی دارد. البته فقط به این دلیل که چنین چیزی به عنوان یک متای بی‌نقص وجود ندارد، به این معنی نیست که نمونه‌های خوبی برای چگونه نوشتن‌تان وجود نداشته باشد. در اینجا چند نمونه‌ی متا شرح داده می‌شود—خوب و بد.

توضیحات متای خوب

۱- کل کلمه‌ی کلیدی در متا گنجانده شده است.

کلمه‌ی کلیدی: “چگونه یک درخت بکاریم”

این توضیحات یک عامل رتبه‌بندی رسمی در نتایج جستجوی گوگل نیستند، به این معنی که آن چیزی که شما در اینجا می‌گذارید بطور مستقیم بر رتبه‌بندی شما تاثیر نمی‌گذارد. با این حال، آن‌ها بر نحوه‌ی دریافت چند کلیک که بر روی رتبه‌ی شما تاثیر می‌گذارند، اثر دارند. گنجاندن کلمه‌ی کلیدی شما در توضیح متا می‌تواند به افراد بگوید که صفحه‌ی وب شما به درستی به سوال آن‌ها پاسخ می‌دهد.

۲- توضیح متا پاسخ یک سوال است.

کلمه‌ی کلیدی: “بهترین زمانِ کاشت یک درخت”

در حالی که برخی توضیحات متای خوب، کل کلمه‌ی کلیدی را برای جلب توجه افراد قرار می‌دهند، دیگران می‌توانند این کار را با اضافه کردن یک جزء از آن حرفه‌ی خاص برای ترغیب مخاطبان خود به یادگیری بیشتر انجام دهند. در مثال بالا، خوانندگان می‌دانند که پاسخ مربوط به فصل است، اما آن ها هنوز نمی‌دانند که کدام فصل برای کاشت بهتر است.

توضیحات متای بد

توضیحات متا، زمانی که خیلی سخت است که بتوان آن را دنبال کرد.

کلمه‌ی کلیدی: “چگونه یک درخت بکاریم”

توضیح متا شبیه به نمونه‌ی ‌بالا که به ساده‌گی استفاده می‌شوند نمی‌توانند از زمان هوشمندانه استفاده کنند—منظور زمان کوتاهی است که آن‌ها باید خواننده را قانع کنند تا روی محتوای آن‌ها کلیک کند. در مثال بالا، متن با “اصل قدیمی” آغاز می‌شود، اما به سختی می‌توان ارتباطی که با نحوه‌ی کاشت یک درخت دارد را درک کرد.

۲- توضیح متا طولانی‌تر از آن است که بتواند به طور کامل ظاهر شود.

کلمه‌ی کلیدی: “بهترین زمانِ کاشت یک درخت”

این یکی از معمول‌ترین بدشانسی‌های سئو است و بسیاری از اوقات از کنترل ما خارج می شوند. اگر توضیح متای شما خیلی طولانی به نظر می‌رسد، ممکن است حذف شود و انتهای آن با یک علامت (“…”) جایگزین شده و می‌تواند در علاقه‌مند کردن جستجو‌گران به کلیک کردن، برای شما یک منفعت محسوب شود. به یاد داشته باشید که بین ۱۵۵ تا ۱۶۰ کاراکتر یا کمتر (با در نظر گرفتن فاصله‌ها) بهترین حالت است.

انتخاب یک توضیح متا مطابق با سئو

برای هر بلاگ، صفحه‌ی وب و هر قطعه‌ای که می‌نویسیم، بهترین روش ایجاد یک توضیح متای متناسب با نوشته است. حالا که می‌دانید چرا باید متا بنویسید، اینجا با چگونکی آن آشنا می‌شوید.

۱- محتوای متقاعدکننده بنویسید.

یک جمله‌ی کوتاه برای نشان دادن محتوا بنویسید یا به فردِ جستجوگر بگویید که چرا آن‌ها باید پست شما را بخوانند. در صورت نیاز به آن‌ها فرصت خوبی برای کلیک کردن و خواندن پست خود بدهید. این فرصتی است تا شما آنچه را دارید به آن‌ها ارائه دهید: محتوای آموزنده و ارزشمند.

۲- از یک یا دو کلمه‌ی کلیدی در توضیح متا استفاده کنید.

ممکن است شما در حال حاضر کلمات کلیدی را در یک کپی از فایل متنِ صفحه‌ی ‌وب و عنوان داشته باشید. اما توضیح متا نیز باید در‌برگیرنده‌ی کلمات کلیدی باشد که به توصیف محتوایِ صفحه‌ی وب کمک می‌کند. تنها بر یک یا دو کلید واژه منحصر‌به‌فرد در توضیح متا برای هر صفحه‌ی وب که منتشر می‌کنید، تمرکز کنید. این کلمات کلیدی را در هر جایی که می‌توانید به کار نبرید– مطمئن شوید که آن‌ها به طور طبیعی مناسب هستند و به توضیح آنچه مردم انتظار دارند تا با کلیک بر روی لینک شما ببینند، کمک می‌کنند.

۳- ۱۵۵ تا ۱۶۰ کاراکتر را هدف قرار دهید.

می‌دانم که گفتم تعداد کاراکترهای تشکیل دهنده‌ی توضیح متای شما مهم است. اما زمانی که این متا نمایش داده می‌شود، رتبه‌بندی گوگل از طریق تعداد کاراکترها اندازه گیری نمی‌شود—به وسیله‌ی پیکسل اندازه‌گیری می‌شود. یعنی بعد از یک عرض مشخص، یک متا را قطع می‌کند. به همین دلیل است که ما می‌گوییم بین ۱۵۵ تا ۱۶۰ کاراکتر معیاری برای پیروی به بازاریابان می‌دهد.

۴- نویسه‌های “-” را حذف کنید.

علائم (&)، (+)، (-) و دیگر کاراکترهای خاص ممکن است در صفحه‌ی کامپیوتر شما خوب ظاهر شوند، اما موتورهای جستجو به راحتی این نشانه‌ها را نمی‌خوانند. این‌ها به عنوان کاراکترهای غیر‌الفبایی شناخته می‌شوند؛ و شما باید از استفاده از آن‌ها در توضیح متای خود اجتناب کنید. برخی از آن‌ها در نتایج جستجویی که شما در نظر دارید، ظاهر نمی‌شوند. بقیه می‌توانند تمام قسمت های اسنیپت را خراب کنند: هر زمان که کوتیشن‌مارک در توضیح متا به کار می‌رود، برای مثال، گوگل آن را از نتیجه‌ی جستجو حذف می‌کند. برای جمع‌بندی یک توضیح متای واقعاً قدرتمند، کلمات نهایی را به گوگل واگذار می‌کنم:

“از توصیفات کیفی استفاده کنید—دقت کنید که توضیحات شما واقعاً توصیفی هستند. چرا‌که توضحات متا در صفحاتی که کاربر می‌بیند، نمایش داده نمی‌شود، به همین دلیل اجازه می‌دهد تا محتوا از دست برود. اما توضیحات با کیفیت بالا می‌تواند در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده شود، و راهی مطمئن برای بهبود کیفیت و کمیت ترافیک جستجوی شما باشد.”- گوگل.

استثنا!

همان‌طور که بزرگ‌تر می‌شوم—و عاقل‌تر، امیدوارم—متوجه می‌شوم یک استثنا برای هر قانون وجود دارد. توضیحات متا تفاوتی با هم ندارند. همان‌طور که در بالا اشاره شد، منطق متعارف موافق است با اینکه عاقلانه است تا شرحی خوب برای هر صفحه‌ی داده شده، بنویسد. اما برای صفحات وبی که سه یا چند کلمه‌ی کلیدی مهم را هدف قرار می‌دهند، مطابق با توصیه‌ی MOZ بهترین شرط شما این است که اجازه دهید تا هوش مصنوعی گوگل، متنی را که فکر می‌کند بیشتر به یک شرح متا مربوط است را استخراج کند. به هر حال شما نمی‌توانید  به هر سه کلمه‌ی کلیدی بطور هم‌زمان در یک متا بپردازید، و همیشه این ریسک وجود دارد که گوگل اهمیت ‌ندهد که شما چه چیزی را در سیستم مدیریتِ محتوای مربوط به باکس توضیح متای خودتان قرار داده‌اید.

اگر یک صفحه دارید که چندین مقاله را فهرست می‌کند (فکر کنید یک وبلاگ یا یک آرشیو خبرنامه داشته باشید، یا اگر از تجارت الکترونیک استفاده می‌کنید)، ممکن است بتوان از توضیح متا صرف‌نظر کرد. زمانی که شک دارید، زمان خود را صرف نوشتن یک یا دو جمله کنید و مطمئن شوید که افرادِ درست، اطلاعات صحیح را از شما، در زمان مناسب خواهند یافت.

نویسنده: Bridget Deutz

برگردان: عاطفه کاشفی کیوان

منبع: https://blog.hubspot.com/marketing/meta-descriptions

چگونه یک استراتژی سئو برای سال ۲۰۱۹ طراحی کنیم؟

امروزه اغلب کسب و کارها مفاهیم پایه‌‌ای سئو و اهمیت آن را درک کرده‌اند. با این حال وقتی بحث توسعه و اجرای یک استراتژی سئو

برای کسب و کار شما می‌شود، تنها ایجاد محتوا برای کلمات کلیدیِ که مشتریان شما به دنبال آن هستند، کاری دشوار و نادرست است.

استراتژی سئو چیست؟

استراتژی سئوی امروزی فرآیند سامان دادن به محتوای یک وب‌سایت بر اساس موضوعات آن است که به موتور‌های جستجو مانند

گوگل کمک می‌کند. با بهینه‌سازی یک صفحه‌ی وب بر مبنای موضوعات اول، شما می‌توانید کلمات کلیدی طولانیِ مرتبط با این موضوع

را به خوبی رتبه‌بندی کنید.

در اینجا هشت مرحله وجود دارد که می‌توانید مطمئن شوید که همه‌ی مبانی سئو در سال ۲۰۱۸ پوشش داده شده‌اند.

سپس الگوی برنامه‌ریزی منحصربه‌فرد خود را در بخش سئو به دست آورید.

 

گام اول: فهرستی از موضوعات تهیه کنید

کلمات کلیدی قلب سئو هستند؛ اما آن‌ها نقشِ گام اول در افزایش رتبه‌ی شما را ایفا نمی‌کنند. گام اول برای شما داشتن یک فهرست

از موضوعاتی است که می‌خواهید از یک ماه به بعد پوشش دهید.

به عنوان قدم اول لیستی از ۱۰ (ده) کلمه‌ی اول و عبارات مرتبط به آن‌ها در زمینه‌ی محصول یا خدمتی که ارائه می‌دهید را جمع‌آوری کنید.

از ابزار کلمات کلیدی گوگل (Google’s Keyword Tool) برای تعیین حجمِ جستجوی آن‌ها و میزان تنوعی که لازم است تا برای

کسب و کار شما منطقی به نظر برسند، استفاده کنید.

در واقع شما در حال مرتبط کردن موضوعات سایت با کلید‌واژه‌های کوتاه و پرکاربرد هستید اما در عین حال پست منحصربه‌فردی از وبلاگ را

به این کلمات کلیدی اختصاص نمی‌دهید.

اگر شما تنها شروع به بهینه‌سازی وب‌سایت خود برای جستجو می‌کنید، این کلمات کلیدی بسیار رقابتی هستند.

ما در یک دقیقه به شما خواهیم گفت که از این موضوعات چگونه استفاده کنید.

با در نظر گرفتن تعداد دفعات جستجو و میزان رقابت به عنوان معیاری برای اندازه‌گیری، فهرست خود را به ۱۰ تا ۱۵ کلمه‌‌ی کلیدی

کوتاه که برای شما اهمیت دارند، محدود کنید. سپس این لیست را بر اساس اولویت و ارتباطی که با کسب و کار شما دارد، مرتب کنید.

هر یک از این کلمات کلیدی یک “ستون” نامیده می‌شود و به عنوان پشتیبان اصلی برای یک “خوشه” بزرگتر از کلمات ‌کلیدی طولانی به

کار می‌رود که گام بعدی را برای ما فراهم خواهد کرد.

گام دوم: فهرستی از کلمات کلیدی طولانی بر اساس این موضوعات تهیه کنید

اینجا دقیقاً جایی است که شما شروع به بهینه‌سازی صفحات سایت‌تان برای کلمات کلیدی خاصی خواهید کرد.

برای هر ستونی که انتخاب کرده‌اید، از ابزار کلمات کلیدی‌تان برای تعیین پنج تا ده کلمه‌ی کلیدی طولانی که از نظر مفهوم ارتباط دقیق‌تری

با کلمات کلیدی موضوع اصلی دارند، استفاده کنید.

برای مثال ما به طور معمول محتوایی برای موضوع “سئو” تولید می‌کنیم، اما هنوز هم برای اینکه تنها با این حروف مخففِ محبوب و پرکاربرد

رتبه‌ی خوبی در گوگل به دست آوریم، کار دشواری در پیش‌رو داریم. ما همچنین ریسک رقابت با محتوای خود را با ایجاد صفحات متعدد

در نظر می‌گیریم؛ که همه همان کلید‌واژه‌ها را هدف قرار می‌دهند – و به طور بالقوه همان صفحه نتایج موتور جستجو را دنبال می‌کنند.

در نتیجه محتوایی برای هدایت جستجوی کلمات کلیدی، بهینه‌سازی تصاویر برای موتورهای جستجو، طراحی یک استراتژی سئو

(که شما در حال مطالعه‌ی آن هستید) و دیگر زیر‌عنوان‌های مرتبط به سئو ایجاد می‌کنیم.

از زیرعنوان‌ها برای توضیح دادن  پست‌ وبلاگ یا ایده‌هایی مربوط به یک موضوع خاص در گام اول، استفاده کنید.

این زیرعنوان‌‌ها را به ابزار جستجوی کلمات کلیدی متصل کنید تا کلمات کلیدی طولانی را در هر پست‌ وبلاگی شناسایی کنید.

در مجموع این زیرعنوان‌ها یک خوشه پدید می‌آورند. بنابراین اگر شما ۱۰ (ده) “ستون موضوع” دارید، آن‌ها باید از یک

خوشه پنج تا ده‌تایی زیرعنوان پشتیبانی کنند. این الگوی جدید سئو “خوشه موضوعی” نامیده می‌شود و الگوریتم‌های جدید

موتورهای جستجو برای اتصال کاربران با اطلاعاتی که به دنبال آن هستند، به این الگوی سئو وابسته است.

به این موضوع فکر کنید: هر چه محتوای شما اختصاصی‌تر باشد، نیاز مخاطبان شما اختصاصی‌تر خواهد بود و احتمال اینکه

بتوانید این ترافیک را به “لید” تبدیل کنید بیشتر است.

این روشی است که گوگل در وب‌سایت‌ها از آن استفاده می‌کند. صفحاتی که در بین موضوعات کلی جستجو می‌شوند،

به عنوان بهترین پاسخ به جستجوی کاربر شناخته شده و رتبه‌ی بهتری کسب خواهند کرد.

گام سوم: برای هر موضوع یک صفحه بسازید

وقتی شروع به تولید محتوا و تلاش برای افزایش رتبه در موتورهای جستجو می‌کنید رسیدن به صفحه‌ای با رتبه‌ی خوب به

واسطه‌ی تعداد محدوی کلمه‌ی کلید چیزی نزدیک به غیرممکن است.

۱۰ موضوعی را که در گام اول با آن‌ها رتبه‌ی خوبی کسب کردید را بیابید و در یک صفحه از وب‌سایت برای هر یک از آن‌ها محتوایی

تولید کنید تا این صفحات را در سطح بالایی مشخص کرده باشید. برای این کار هم از کلمات کلیدی طولانی که با آن‌ها برای هر خوشه

در گام دوم بالا آمده‌اید، استفاده کنید.

مثال برای سئوی یک صفحه بر اساس ستونی از موضوعات می‌تواند سئو را در بخش‌های مختصر که جستجوی کلمه‌ی کلیدی،

بهینه‌سازی تصویر و دیگر زیرعنوان‌ها را شناسایی می‌کند، توصیف کند. به هر یک از این ستون‌های صفحه به عنوان جدولی از محتوا فکر کنید،

جایی که می‌توانید به خوانندگان خود توضیح مختصری درباره‌ی زیرعنوان‌ها بدهید و در پست‌های وبلاگ به طور مشروح توضیح دهید.

فهرستی از کلمات کلیدی را به کار ببرید برای اینکه تعیین کنید چند تا “صفحه ستون” باید ایجاد کنید. در نهایت تعداد موضوعاتی

که بر اساس آن صفحات ستونی را ایجاد می‌کنید باید با تعداد محصولات، خدمات و مکان‌هایی که کسب و کار شما دارد، مطابق باشد.

این کار برای رونق کسب و کار و مشتریان شما آسان‌تر خواهد بود تا شما را در موتورهای جستجو پیدا کنند، فارغ از اینکه

چه کلمات کلیدی مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر صفحه‌ی وب باید محتوای مرتبط را برای آینده کسب و کار شما و مشتریان‌تان

داشته باشد و باید شامل عکس و لینک به صفحات سایت شما باشد تا تجربه‌ی کار را بهبود بخشد.

در مورد این موضوع در گام چهارم صحبت خواهیم کرد.

گام چهارم: وبلاگ بسازید

وبلاگ‌نویسی می‌تواند یک راه بی‌نظیر برای رتبه‌بندی کلمات کلیدی و تعامل با کاربران وب‌سایت باشد.

به هر حال هر پست وبلاگ در یک صفحه‌ی جدید از وب‌سایت می‌تواند به شما شانس دیگری برای رتبه‌بندی در موتورهای جستجو بدهد.

اگر کسب و کار شما در حال حاضر وبلاگی ندارد، یک وبلاگ برای آن بسازید. وبلاگ جایی است که شما درباره‌ی هر زیرعنوان

توضیح خواهید داد و در حقیقت گوگل شروع به نمایش محتوای تولیدی شما خواهد کرد.

زمانی که شروع به نوشتن پُست‌های وبلاگ می‌کنید و خوشه‌‌ی خود را پُر می‌کنید، باید سه کار را انجام دهید:

یکم- از یک کلمه‌ کلیدی طولانی بیشتر از سه یا چهار بار در یک صفحه استفاده نکنید.

گوگل سابق بر این نمی‌توانست تطبیق دقیق کلمه‌ی کلیدی را در نظر بگیرد. در حقیقت بسیاری از موارد کلید واژه‌ی  شما می‌تواند

به عنوان پرچم قرمزی برای موتورهای جستجو باشد که در آن “سرشار از کلمات کلیدی” هستید. این می‌تواند منجر به جریمه شدن

وب‌سایت و کاهش رتبه‌ی شما شود.

دوم- به “صفحه ستونی” که ایجاد کرده‌اید پیوند دهید. شما می‌توانید این کار را به شکل برچسب در سیستم مدیریت محتوای

خود انجام دهید (CMS). یا به عنوان متن اصلی که در بدنه‌ی مقاله نوشته شده است.

سوم- زمانی که یک پُست وبلاگ را منتشر می‌کنید از “صفحه ستونی” که این زیر عنوان را پشتیبانی می‌کند، به آن پیوند دهید.

مطلبی را در صفحه‌ی اول خود پیدا کنید که این زیرعنوان را معرفی می‌کند و آن را به اینجا پیوند می‌دهد.

گام پنجم: برای توسعه‌ی مرجع صفحه‌ هر هفته وبلاگ‌نویسی کنید

هر وبلاگ یا صفحه‌ای که می‌نویسید، باید به یک “خوشه موضوع” تعلق داشته باشد. همچنین نوشتن راجع به موضوعاتی

که مشتریان شما به آن‌ها اهمیت می‌دهند، ارزشمند است چرا که از نظر گوگل باعث توسعه‌ی مرجع وب‌سایت شما خواهد شد.

این کار به گوگل سرنخی خواهد داد تا به دامنه‌ی شما توجه بیشتری داشته باشد؛ زمانی که به موضوعات اصلی خود اضافه می‌کنید.

با در نظر داشتن این موضوع، حداقل هفته‌ای یکبار به وبلاگ خود اشاره کنید. اما به خاطر داشته باشید شما قبل از هر چیز برای مخاطبان

خود وبلاگ‌نویسی می‌کنید و نه برای موتورهای جستجو. راجع به چیزهایی بنویسید که مخاطبان شما و/یا دورنمای آینده‌تان به آن علاقه دارند،

مطمئن شوید که محتوای شما شامل کلمات کلیدی مرتبطی است که مناسب هستند و مخاطبان شما کم‌کم متوجه شده و روی آن کلیک می‌کنند.

به خاطر داشته باشید که همه‌ی موضوعات از اهمیت یکسانی برخوردار نیستند و شما باید محتوایتان را بر اساس نیازهای شرکت اولویت‌بندی کنید.

بنابراین فهرستی از همه‌ی صفحات مختلف وب که علاقمند هستید ایجاد کنید، تهیه کرده و آن‌ها را رتبه‌بندی کنید. سپس برنامه‌ بریزید

و برنامه‌ای برای حمله به آن صفحات بسازید. فهرست‌تان را به روز نگه دارید و بر اساس اینکه کدام صفحات وب به شما کمک خواهند کرد

تا به بهترین شکل به اهداف کسب و کار خود برسید، اولویت‌بندی کنید.

گام ششم: یک برنامه لینک‌سازی طراحی کنید

مدل “خوشه موضوع” برای سئو در سال جاری مطرح می‌شود اما تنها راه کسب رتبه‌ی بالاتر برای وب‌سایت شما نیست.

پنج گام اول ما به تاکتیک‌های مورد استفاده سئو در صفحه اختصاص یافته بود. لینک‌سازی هدف اولیه برای سئوی خارج از صفحه

و عاملی مهم در نحوه‌ی رتبه‌بندی وب‌سایت شما به وسیله موتورهای جستجواست.

لینک‌سازی چیست؟

لینک‌سازی فرآیند جذب لینک‌های داخلی (که بک‌لینک هم نامیده می‌شوند) به وب‌سایت شما از هر وب‌سایت دیگری است.

به عنوان یک قانون کلی، وب‌سایت مبدا دارای بیشترین تاثیر بر روی صفحه‌ی‌ وبی خواهد بود که لینک‌سازی را انجام داده است.

زمانی را به بررسی تمام راه‌هایی که می‌توانید از طریق آن لینک‌های ورودی را به وب‌سایت خود جذب کنید، اختصاص دهید.

با گام‌های کوچک شروع کنید – شاید لازم باشد تا لینک‌های خود را با دیگر کسب و کارهای محلی به اشتراک بگذارید.

تعدادی وبلاگ نوشته و آن‌ها را روی توئیتر، فیسبوک، گوگل‌پلاس و لینکدین به اشتراک بگذارید. بلاگرهای دیگری را

به عنوان وبلاگ‌نویس مهمان در نظر بگیرید تا بتوانید از طریق آن‌ها به وب‌سایت خود لینک بدهید. راه عالی دیگر برای جذب

لینک‌‌های ورودی این است که از وبلاگ خود برای پست کردن مقالات مربوط به رویدادهای فعلی یا اخبار استفاده کنید.

به این ترتیب شما از ارتباط با یک صنعت یا دیگر وبلاگ‌نویسان در صنعت خود تصویری تهیه کرده‌اید.

گام هفتم: اخبار و روش‌های سئوی وب‌سایت را دنبال کنید

فضای موتور جستجو همانند دورنمای کلی بازاریابی در حال تحول است. حفظ روند‌های فعلی و بهترین تجربه‌ها کار دشواری است،

اما چندین منبع آنلاین وجود دارد که به شما کمک خواهد کرد تا در جریان اخبار سئو و تغییراتی که ممکن است بر وب‌سایت شما

و استراتژی سئوی شما تاثیر بگذارد، باقی بمانید.

اینجا چند منبع برای سئو وجود دارد:

  • SEOmoz
  • SEOBook
  • Search Engine Roundtable
  • Search Engine Land
  • همین وبلاگ!

گام هشتم: روند موفقیت سئوی وب‌سایت خود را اندازه‌گیری و ردیابی کنید

سئو به زمان و تلاش زیادی نیاز دارد. اگر شما نتوانید ثمره‌ی کار و تلاش خود را ببینید؛ چه اتفاقی می‌افتد؟

معیارهای بسیاری وجود دارد که شما می‌توانید به صورت روزانه و ماهانه برای حفظ استراتژی سئوی خود آن‌ها را دنبال کرده

و روند موفقیت خود را اندازه بگیرید. معیاری که باید نسبت به آن حساس باشید ترافیک طبیعی وب‌سایت شما

( ترافیکی که از موتورهای جستجو نشات می‌گیرد) است. به دنبال ابزاری بگردید که به شما اجازه می‌دهد حجم کل ترافیک طبیعی

را ردیابی کنید و مشخص کند که چگونه صفحات شما در زیر هر کلمه‌ی کلیدی طولانی که صفحات شما هدف قرار داده‌اند،

رتبه‌بندی می‌شوند.

SEMrus یک ابزار گزارش‌دهنده‌ی عالی تنها برای این هدف است.

یک داشبورد ماهانه با استفاده از اکسل، صفحات گوگل یا یک بسته‌ی تجزیه و تحلیل وب ایجاد کنید تا بتوانید بر میزان

ترافیک وب‌سایت‌تان که از طریق جستجوی طبیعی ایجاد می‌شود، نظارت کنید. همچنین دنبال کردن صفحات ایندکس شده،

لیدها، ROI، لینک‌های داخلی، کلمات کلیدی و رتبه‌بندی حقیقی شما روی موتورهای جستجو می‌تواند به شما در تشخیص موفقیت

و شناسایی فرصت‌ها کمک کند.

منبع:

https://blog.hubspot.com/marketing/seo-strategy?_ga=2.36902950.701978868.1552711213-1708055803.1552711213

برگردان: عاطفه کاشفی کیوان

Keyword Mapping چیست

Keyword Mapping چیست؟

Keyword Mapping در ساده­ ترین شکل آن چارچوبی است برای کلمات کلیدیِ که شما آن­ها را به عنوان هدف

برای نشان دادن ساختار سایت خود انتخاب کرده­ اید.

تحقیقات نشان می­ دهد که هدف نهایی از Keyword Mapping این است که شما متوجه شوید

کدام صفحات سایت به بهبود نیاز دارند، چه محتواهایی نوشته شوند و کجا شما می­توانید برای جذب ترافیک بیشتر،

صفحات جدید اضافه کنید؟

از کجا باید شروع کرد؟

  • برای تعیین مجموعه ­ای از کلمات کلیدی از یک عبارت برای جستجو شروع کنید.

در فاز اول هدف شما جمع ­آوری تعداد کافی از کلمات کلیدی است که می­ خواهید تا سایت شما به وسیله آن­ها

در صفحات جستجو ظاهر شوند. به چیزی خارج از چارچوب سایت فعلی­تان فکر کنید و به چیزی فراتر از کلمات کلیدی

که در حال حاضر به واسطه ­­­­­­­ی آن­ها رتبه­ بندی می­ شوید فکر کنید، خصوصاً آن دسته از کلمات کلیدی که رقبایتان

برای سئوی سایت از آن استفاده می­کنند.

منظور این است که با کلمات موجود در عبارت جستجو بازی کنید.

مثال:

Caspian beach hotel

Hotels in Caspian beach

Hotels Caspian beach

  • گروهی از کلمات کلیدی را انتخاب کنید که به سوال مخاطب پاسخی مشابه می­ دهند.

زمانی که شما مجموعه­ ای از کلمات کلیدی دارید چیزی که باید به آن فکر کنید قصد و هدف مخاطب است.

هدف ما این است که مجموعه­ ای از کلمات داشته باشیم که به سوالات مختلف مخاطب، پاسخی یکسان دهد.

برای تحقق این هدف با کلمات کلیدی مشابه و مترادف شروع کنید.

با ادامه­ ی این روند و افزودن به جزئیات کلمات کلیدی به دسته­ بندی­ های جدیدی از کلمات دست خواهید یافت.

  • URLهای بالقوه ایجاد کنید و مطابق با آن کلمات کلیدی داشته باشید.

این مجموعه­ ای از کلمات کلیدی شماست که سازماندهی شده است و می­ خواهید با تمرکز بر کاربرد هر مجموعه

از کلمات کلیدی روی عینیت بخشیدن به ساختار سایت و صفحات بالقوه تمرکز کنید.

و این کار به شما در طراحی یک مسیر منطقی هم برای کاربر و هم برای موتورهای جستجو کمک خواهد کرد

و در نهایت شانس بهبود رتبه­ ی سایت شما را افزایش خواهد داد.

  • در نهایت از مجموعه کلمات کلیدی برای خلق URLهای بالقوه و محتوایی که از جلسات طوفان فکری ناشی شده است، استفاده کنید.

یکی از بهترین چیزها در رابطه با Keyword Mapping این است که باعث می­ شود تا شما به صفحات سایت

از نظر تِم و محتوا فکر کنید – در حقیقت به شما کمک خواهد کرد تا تشخیص دهید که کدام واژگان URLهایی عالی

خواهند ساخت و کدام واژگان اگر برای استفاده در تولید محتوا به عنوان پست وبلاگ استفاده شوند، بهتر خواهد بود.

منظور این است که بهتر است تا از بعضی از عبارات برای تولید یک محتوا استفاده کنید.

زمانی که پروسه­­­­­­­­­­­­­­­ ی Keyword Mapping کامل شد، تولید صفحات بهینه شده­ ی بیشتر را شروع کنید.

و تقویمی برای یادآوری­ های مجدد داشته باشید.

مواردی که قبلاً هدف­گذاری نکرده بودید یا متوجه شده­ اید که اگر مخاطبان در مورد آن­ها سوال بیشتری داشته باشند،

می ­توانید به آن پاسخ گویید را پیدا کنید.

 

Keyword Mapping راهی عالی است برای اینکه مطمئن شوید برای مخاطبانی که وارد سایت شما می­ شوند

ارزشی را که در جستجوی آن هستند، فراهم می­ کنید. همان چیزی که موتورهای جستجو هم عاشقش هستند!

جلسه دهم: پوسته ها و سفارشی سازی در قسمت نمایش

 

بخش نمایش در وردپرس، مربوط به ظاهر سایت شما می باشد. این بخش، شامل زیر بخش های پوسته، سفارشی سازی، ابزارک، فهرست، ویرایشگر می باشد که ما در زیر هر کدارم را بررسی می کنیم.

نمایش در وردپرس

  • پوسته ها

قسمت پوسته ها، قالب های وبسایت شما هستند. در این قسمت، به هر تعداد قالب که نصب شده باشند در اینجا نمایش داده خواهد شد. مانند قسمت بنفش رنگ

در قسمت قرمز رنگ، می توانید پوسته های مورد نظرتان را جستجو کنید، میتوانید با استفاده از نام پوسته ها، قالب وردپرس دلخواهتان را جستجو کرده و آن را به راحتی پیدا کنید.یا می توانید برای نصب، بر روی قسمت سبز رنگ یعنی

“افزودن پوسته تازه” کلیک کنید. برگه ای برای شما باز می شود. در اینجا می بینید که بعد از انتتخاب صفحه ای برای شما بازمی شود. برای نصب قالب راه دیگری نیز وجود دارد، اگر قبلا پوسته را در قالب فایل های فشرده با ساختار

ZIP دانلود کرده باشید و بخواهید از روی کامپیوترتان آن را آپلود کنید، کافیست تا بر روی قسمت زرد رنگ “افزودن پوسته ” کلیک کنید.

نمایش در وردپرس

بعد از افزودن پوسته، روی قالب دو گزینه وجود دارد: فعال سازی و پیش نمایش زنده.

اگر روی دکمه فعال سازی کلیک کنید قالب برای وبسایت فعال شده و فرم وب سایت با قالب جدید قابل مشاهده است.

 

  • سفارشی سازی

اگر بخواهید وبسایت خود را ویرایش کنید و به طور مستقیم آن را ببینیداز سفارشی سازی استفاده می کنید. سفارشی سازی همیشه مربوط به تنظیمات قالب وردپرس است و برای هر قالب وب سایتی متفاوت است. وقتی قالب

وردپرس را تغییر دهید، گزینه های سفارشی سازی تغییر خواهند کرد. چرا که این بخش مربوط به قالب است و هر قالب بنا بر امکاناتش آن را در اختیارتان قرار می دهد.

برای سفارشی سازی از منوی نمایش، روی گزینه سفارشی سازی کلیک کنید، برگه ای برای شما باز می شود که وبسایت خود را به طور زنده مشاهده خواهید کرد، سپس از قسمت تنظیمات، میتوانید بخش های مختلف را برای

ویرایش انتخاب کنید. اکر بعد از اعمال تغییرات از آن راضی باشید، آن را ذخیره کنید.

 

بخش نمایش / ابزارک ها

ابزارک ها یا همون Widgets، عناصری در وبسایت باشند که تابع سفارشی و با خصوصیاتی چون ثابت بودن، تغییر پذیری شرطی و مطابق با وضعیت کاربر، راه های ارتباطی و بسیاری موارد دیگر باشند. حتی مشخصاتی را نمایش دهند..

ابزارک ها بسته به قالب وردپرس شما به دسته های گوناگونی تقسیم میشوند. اما تقریبا همه ابزارک ها در کناره های وبسایت با نام سایدبار یا نوار کناری نمایش داده شده و قسمت هایی دیگری هم که در دسترس هستند بخش هدر یا سربرگ و بخش فوتر یا پابرگ است.

خود وردپرس ابزارک های پیشفرضی دارد که در هر نسخه جدید شاید امکاناتی به آنها اضافه شده و بروز شوند یا اینکه ابزارک جدیدی به فهرست ابزارک های پیش فرض وردپرس اضافه شوند. ابزارک ها در بسیاری از قالب های وردپرس انحصاری هستند. در واقع هر قالب وردپرس ابزارک های مخصوصی دارد که در آن قالب وردپرس در دسترس است و نمونه ی دیگر آن را در قالب های دیگر مشاهده نخواهید کرد.

ابزارک ها را به دو شیوه میتوانید کنترل کنید. در بخش ابزارک ها و همچنین در بخش سفارشی سازی یا شخصی سازی که در البته به صورت زنده میتوانید آن ها را ویرایش کنید.

جلسه نهم: دیدگاه ها در وردپرس چگونه را مدیریت کنیم

 بخش دیدگاه در وردپرس وظیفه دریافت بازخورد از مخاطب ها را دارد. آخرین وضعیت دیدگاه‌ها را می توان از پنل مدیریت وردپرس از منوی «دیدگاه‌ها» مشاهده کرد. در صفحه دیدگاه ها:
در قسمت قرمز: نام نویسنده دیدگاه نشانداده میشود.
در قسمت سبز: متن دیدگاه قابل مشاهده میباشد.
در قسمت زرد: نوشته ای که دیدگاه برای آن گذاشته شده قابل مشاهده خواهد بود.
 در قسمت بنفش: تاریخ و زمان ارسال دیدگاه مشاهده می شود.

 

چه کارهایی می توان بر روی دیدگاه انجام داد

برای هر دیدگاه ۶ وضعیت نشان داده می شود.
۱- نپذیرفتن: میتوان با کلیک روی گزینه نپذیرفتن، دیدگاه مربوطه را نپذیرید تا به صورت عمومی نمایش داه نشوند.
۲- پاسخ دادن: اگر بر روی این گزینه کلیک کنیم، می توانیم به دیدگاه مربوطه پاسخ دهیم.
۳- ویرایش سریع: در صورتی که نیاز داشته باشیم، تا دیدگاه را ویرایش کنیم، با این گزینه  می توان تغییرات لازم را اعمال کرد.
۴- ویرایش: این گزینه  می توانیم دیدگاه را ویرایش کنیم.
۵- جفنگ: چنانچه تشخیص  بدهیم، دیدگاهی اسپم است، میتوان با این گزینه، دیدگاه مربوطه را به قسمت جفنگ بفرستید.
۶- انتقال به زباله دان: با کمک این گزینه، می توان دیدگاه مربوطه  را حذف کرد.
دیدگاه ها در وردپرس
 همچنین با گزینه های موجود در بالای صفحه امکان مدیریت و دسته بندی دیدگاهها بصورت همزمان امکان پذیر است، اگر علامت مربوط به دیدگاههای موردنظرتان را فعال کنید، از کادر کشویی کارهای دسته جمعی گزینه مورد نظر را انتخاب و سپس روی گزینه اجرا کلیک نمایید.
دیدگاه ها در وردپرس
چنانچه از قبل گزینه دریافت بازتاب فعال شده باشد  و از سایت های وردپرس دیگری که لینک وبسایت شما در آنها استفاده گردیده باشد، بازتاب/پینگ دریافت کرده باشید، میتوانید از کادر کشویی همه نوع دیدگاه، دیدگاه ها و پینگ ها را از هم تفکیک کرده و سپس روی گزینه صافی کلیک نمایید.
دیدگاه ها در وردپرس
همچنین در قسمت بالای صفحه میتوان دیدگاهها را بر اساس دسته بندی های موجود می توان دیدگاهها را تفکیک و مشاهده نموده و سپس اعمال مورد نظر را روی آنها اجرا نمایید.
قسمت تنظیمات دیدگاهها را در جلسات بعدی در قسمت تنظیمات توضیح می دهیم.

جلسه هشتم: ایجاد برگه در وردپرس

ایجاد برگه همانند ایجاد نوشته است که ما در  جلسه ششم آموزش دادیم.

اگر بر روی برگه ها کلیک کنید. برگه ها دو بخش دارد: ۱- همه برگه ها  ۲- افزودن برگه ها

درقسمت “همه برگه ها” همانطور که درجلسه پنجم توضیح دادیم، می توانید برگه ها را ویرایش کنید، نام آنها را تغییر دهید و یا برگه ها را پاک کنید.

تفاوت نوشتن در برگه و نوشتن در نوشته چیست؟

نوشتن در برگه نیز همانند نوشتن در نوشته هاست، برگه ها صفحات ثابت ایجاد می کنند و نوشته ها برای بروزرسانی سایت و قرار دادن مطالب در سایت بکار می روند.

از برگه ها برای ایجاد صفحات منو مانند ساخت صفحه تماس با ما، صفحه درباره ما و … استفاده می کنیم.

چگونگی نوشتن مطلب دربرگه

عنوان مطلب

برای نوشتن مطلب در برگه وردپرس به قسمت افزودن برگه می رویم، در ابتدا باید عنوان را تعیین کنیم. مهمترین قسمت برای هر نوشته عنوان آن نوشته است.

عنوان باید طول مناسبی داشته باشد و به طور کلی بیان کننده مطلبی باشد که ما در نوشته می نویسیم.

 

پرونده چند رسانه ای در برگه

در کادر نارنجی رنگ، گزینه افزودن پرونده چند رسانه ای وجود دارد. این دکمه برای بارگذاری تصاویر، فایل ها، ویدئوها، فایل های زیپ و…. است. استفاده به جا از چند رسانه ای ها در رساندن مطلب به مخاطب تاثیر زیادی دارد.

 

برگه وردپرس

 

تب های دیداری و متن

در کادر بنفش رنگ، دو تب دیداری و متن در بالا دیده می شود که در حالت دیداری می توان از امکانات جعبه ابزار استفاده کرد.

  • اما گزینه متن، در واقع ویرایشگر HTML است که به صورت متنی نمایش داده شده است.
  •  برای اضافه کردن short code، باید این تب در حالت متنی قرار گیرد و سپس short code اضافه می شود.
  • در قسمت پایین تب ” متن” علامتی وجود دارد، با کلیک بر روی آن، فقط پنجره ویرایشگر نمایش داده می شود.

ویرایش برگه

قسمت سبز رنگ ویرایشگر متن است. علائم قسمت ویرایش متن مانند علائم ویرایش در برنامه word است.

این علائم از راست به چپ عبارتند از:

اندازه فونت، bold بودن فونت، استایل italic که مناسب برای فونت های لاتین است، نشانه گذاری کردن متن، راست چین و وسط چین کردن و چپ چین کردن متن، لینک دادن متن، برداشتن لینک، گذاشتن ادامه مطلب و حذف باقی متن، رنگ فونت

جلسه هفتم: کاربرد رسانه در وردپرس چیست

در این جلسه به معرفی بخش رسانه ها در وردپرس می پردازیم. البته تنظیمات رسانه در بخش تنظیمات انجام می شود.همانطور

که از نام “پرونده چند رسانه ای”مشخص است، ما در اینجا در مورد گذاشتن تصویر صحبت می کنیم، ولی می توانید هر نوع فایل

چند رسانه ای، اعم از تصویر،صوت، ویدئو و حتی فایلهای فشرده و pdf و …را نیز به همین شیوه در سایت خود آپلود کرده و با

دیگران به اشتراک بگذارید.

  • معرفی رسانه در وردپرس

منظور از رسانه، پرونده‌هایی است که بر روی هاست بارگذاری می‌شود. رسانه دو قسمت دارد: ۱- کتابخانه ۲- افزودن

 رسانه در وردپرس

کتابخانه

فایل های رسانه ای شامل تصاویر، فیلم، صدا و حتی اسناد هستند. صرف نظر از جایی که رسانه را در سایت آپلود می کنید. لیست تمام عناصر چند رسانه ای در کتابخانه موجود است،

می توانید آنها را مشاهده، ویرایش و مدیریت کنید. به عنوان مثال میتوانید عناصر چند رسانه ای را بر اساس نوع پرونده و تاریخی که در سایت آپلود شده اند طبقه بندی کنید و یا می توانید

در میان آنها جستجو کنید و یا نوع نمایش دادن پرونده ها را به صورت شبکه ای و لیست تعیین کنید. دکمه افزودن برای آپلود سریع عناصر چند رسانه ای است. کتابخانه در وردپرس، عناصر

چند رسانه ای تازه افزوده شده را نمایش میدهد.

 

افزودن

در قسمت افزودن چند رسانه ای می توانید فایل های صوتی، ویدئویی، متنی و تصویری را بارگذاری کنید. آپلودهای تصویر اطلاعات مربوط را در پایگاه داده خود اضافه و ذخیره کند.

بعد از فشردن دکمه افزودن پرونده چند رسانه ای صفحه ای مانند زیر برای شما پدیدار خواهد شد. در اینجا عکسهایی که قبلا ذخیره کرده اید، نمایش داده می شوند.

 رسانه در وردپرس


 

  • آپلود تصویر از طریق مراجعه به منوی رسانه

برای آپلود تصاویر در سایت، به منوی رسانه بروید و سپس به زیر منوی افزودن بروید. صفحه ای مانند زیر برای شما پدیدار خواهد شد :

برای بارگذاری تصویر کافی است تا آن را روی کادر بکشید و رها کنید و یا روی دکمه “گزینش پرونده ها” کلیک کنید و فایل مورد نظرتان را بارگذاری نمایید.

پس از آپلود کردن پرونده های دلخواه، میتوانید آنها را انتخاب کرده و با کلیک بر روی دکمه “گذاشتن در نوشته” تصاویر انتخاب شده را در نوشته یا برگه خود قرار دهید.

متنی که در “متن جایگزین” وارد می کنید به عنوان تگ alt تصویر در سایت به نمایش در خواهد آمد و متنی که در بخش “توضیح ” وارد کنید به عنوان caption (زیر نویس)

تصویر نشان داده می شود. تنظیمات موجود در بخش “تنظیمات نمایش پیوست” نحوه نمایش تصویر در سایت شما را تعیین میکند. برای قرار دادن تصویر در وسط، چپ یا راست

نوشته میتوانید گزینه ی “چیدمان” را به دلخواه خود تنظیم کنید. در بخش “پیوند به” میتوانید تعیین کنید که تصویر شما به چه آدرسی لینک شود.

در این بخش برای حذف لینک میتوانید گزینه ی “هیچ کدام” را انتخاب کنید و برای افزودن لینک دلخواه به تصویر میتوانید گزینه “نشانی دلخواه” را انتخاب کرده و سپس

لینک دلخواهتان را برای تصویر وارد نمایید و در پایان در بخش “اندازه” میتوانید تعیین کنید که تصویر شما با چه اندازه ای در نوشته قرار بگیرد.

هر نوع فایل چند رسانه ای، اعم از تصویر، صوت، ویدئو و حتی فایلهای فشرده و pdf و … را از همین روش می توانید آپلود کنید.

  • ویرایش تصویر در وردپرس

برای ویرایش تصویر دو راه وجود دارد:

۱– رفتن به منوی رسانه و کلیک بر روی تصویر، صفحه ای برای شما باز می شود،عکس را ویرایش کنید.

 ۲– بر روی تصویر کلیک  درهنگام نوشتن مطلب و قرار دادن عکس، تا شکل مداد روی تصویر ظاهر شود، سپس تصویر را ویرایش کنید.

 

  • ایجاد گالری تصاویر در وردپرس

برای ایجاد گالری در ویرایشگر نوشته یا برگه، ابتدا بر روی دکمه “افزودن پرونده چند رسانه ای” کلیک کنید. سپس بر روی لینک ساخت گالری کلیک کنید و تصاویر

مورد نظر را برای ایجاد گالری انتخاب کنید. در پایان بر روی دکمه “گالری تازه بسازید” کلیک کنید.

  • حذف پرونده چند رسانه ای از وردپرس

حذف پرونده چند رسانه ای از وردپرس بسیار ساده است. کافی است در زیر تصویر مورد نظرتان  در منوی رسانه، بر روی لینک “پاک کردن برای همیشه” کلیک کنید.

در مورد نحوه تنظیمات رسانه در جلسه مربوط به تنظیمات صحبت خواهیم کرد. در این قسمت تنها به معرفی اجمالی قسمت رسانه در ورد پرس می پردازیم.

جلسه ششم: چگونگی ایجاد نوشته در وردپرس

عنوان مطلب در وردپرس

برای نوشتن مطلب در وردپرس به قسمت افزودن نوشته ها می رویم، ابتدا عنوانی برای موضوع انتخاب می کنیم.

  • مهمترین قسمت برای هر نوشته عنوان آن است.
  • عنوان باید طول مناسبی داشته باشد.
  • بیان کننده مطلبی باشد که ما در نوشته می نویسیم.

پرونده چند رسانه ای در وردپرس

در کادر قرمز رنگ، گزینه افزودن پرونده چند رسانه ای برای بارگذاری تصاویر، فایل ها، ویدئو، فایل های زیپ و…. است.

ویرایش برگه

در زیر قسمت افزودن چند رسانه ای، قسمت هایی وجود دارد که مخصوص ویرایش نوشته ها است، این علائم همانند علائم ویرایش در برنامه word است.

این علامت ها از راست به چپ عبارتند از: اندازه فونت، bold بودن فونت، استایل italic که مناسب برای فونت های لاتین است، نشانه گذاری کردن متن،

راست چین و وسط چین کردن و چپ چین کردن متن،لینک دادن متن، برداشتن لینک، گذاشتن ادامه مطلب و حذف باقی متن، رنگ فونت،

تغییر جهت متن از راست به چپ(فارسی) یا از چپ به راست (لاتین)

 

 نوشته در وردپرس

tabهای دیداری و متن

دو tab دیداری و متن در بالا دیده می شود. در حالت دیداری می توان از امکانات جعبه ابزار استفاده کرد.

اما در حالت متن، حالت ویرایشگر HTML است که به صورت متنی نمایش داده شده است.

  • توجه کنید برای اضافه کردن short code ها باید این  tab در حالت متنی قرار گیرد و سپس short code را اضافه نمود.

همان طور که می بینید، در قسمت پایین tabمتن، علامتی وجود دارد که اگر بر روی آن کلیک کنید، فقط پنجره ویرایشگر نمایش داده می شود.

 

 نوشته در وردپرس

قسمت ساختار

در قسمت چپ صفحه نمایش، قسمتی به نام ساختار دیده می شود.

در این قسمت ساختار‌ها مشخص می‌کنند که هر نوشته چه محتوایی دارد:

دارای گالری تصویر یا پیوند، نقل‌قول، ویدئو ، فایل تصویری و صوتی و یا نوشته عادی است.

 

 نوشته در وردپرس

 

قسمت برچسب ها و دسته ها

 در جلسه قبل برای قسمت برچسب و دسته ها توضیحاتی داده شد.

بهتر است موقع نوشتن مطالب هم برچسب و هم دسته بندی مطالب را مشخص کنید.

 

 نوشته در وردپرس